Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Jaj ne, a ketogén diéta hosszútávú hatásai elég rémisztőek lehetnek

Igaz, hogy gyors súlyvesztést hoz, ám ez az amerikai dokik szerint még nem minden sajnos.
2021. szeptember 13.

Rövidtávon úgy tűnhet, megéri belevágni a ketogén diétába, ám sajnos nem csak a súlyfeleslegünket veszthetjük el ezzel a drasztikus étrenddel. A Frontiers in Nutrition nevű tudományos folyóiratban megjelent egy, száznál is több tanulmányt elemző összeállítás, melyet orvosok, kutatók és dietetikusok jegyeznek. Ebből kiderül, hogy a keto-diétás személyek valóban gyorsan lefogynak, mivel kiiktatják a szénhidrátok zömét, ám a fehérje- és zsírfogyasztásuk megugrik. A cél a ketózis elérése: amikor a szervezet már a saját tartalékait égeti. A tányérra vöröshús, hal, mogyorófélék, tojás, sajt és leveles zöldségek kerülnek; gyümölcs kizárva, akárcsak a keményítős zöldségek és a teljes kiőrlésű gabonafélék. Ez az étrend még száz évvel ezelőtt jött létre, extrém epilepsziás esetek kezelésére – a kevesebb glükóz jelenléte úgy tűnt, hogy enyhíti a rohamokat.

Ám ebből a friss cikkből az derül ki, hogy szív- és veseelégtelenséghez, (rossz) LDL-koleszterin-problémához, Alzheimer-kórhoz, cukorbetegséghez és akár rákhoz is vezethet a ketogén diéta. A várandósoknak, illetve azoknak, akik a közeljövőben babát szeretnének, pedig kimondottan veszélyes belekezdeni. Születési rendellenességek, velőcső-problémák és terhességi cukorbetegség még akkor is kialakulhat, ha folsavat szed a kismama.

A bevitt fehérjék jellege sem épp kedvező: a vöröshús, a feldolgozott húskészítmények és a telített zsírsavak vastagbélrák és szívproblémák kockázatát hordozzák. Ráadásul a teljes értékű növényi ételeket száműzi a diéta – pedig a gyümölcsök, gabonafélék és hüvelyesek roppant egészségesek. A George Washington Egyetem munkatársa, Neal Barnard adjunktus szerint még a covid-19 bizonyos típusait is nagyobb eséllyel kaphatják el a keto hívei, a fenti betegségek kockázata mellett. A dolgozat társszerzője azt javasolja, hogy ha valaki fogyni akar, akkor a teljes értékű, növényi alapú táplálkozás egy jobb irány: súlyvesztés, finom ennivalók, jó egészség és teltségérzet így kéz a kézben járnak majd. Az állati zsiradék helyett pedig érdemes a növényi olajok felé venni az irányt, hogy hosszabb életünk legyen.

Perzsa

Forrás: vegnews.com

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Az orvos nem ajánlja a ketogén életmódot

Az orvos nem ajánlja a ketogén életmódot

4+1 káros változás, ha hosszabb ideig élsz ezen az étrenden

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.