
„Ízfokozónk a természet” – ismerd meg a Gourmet&Delicious Manufaktúrát!
2019. február 15.Bio, mesterséges adalékoktól mentes és persze nagyon finom. Aki tudatosan étkezik, általában ezeket a kritériumokat fogalmazza meg magában, mielőtt nekivág a soron következő bevásárlásnak. Szerencsére Budapesten és vidéken sincs hiány termelői piacokból, ahol nem csak vásárlásra, hanem kóstolásra is van lehetőség. Sőt, az egyik legjobb érv a személyesség: jó érzés megismerni a termelőt, váltani pár szót vele, mielőtt kosarunkba kerül a kiválasztott finomság. Mi is így tettünk, Varga Szabolcsot és Vargáné Topor Erikát, a Gourmet&Delicious Manufaktúra tulajdonosait kérdeztük a kezdetekről, a gazdálkodás egyedi szemléletmódjáról és mindennapjairól, illetve az általuk megálmodott ízekről, színekről, termékekről. A cikk végén pedig egy receptet is mutatunk tőlük.
Hogyan kezdtetek bele a kistermelésbe? Volt előttetek családi példa vagy a vidéken újrakezdők táborát erősítitek?
Klasszikus vidéken újrakezdők vagyunk. Bár Szabolcs családjában voltak, akik mezőgazdasággal foglalkoztak, ám ők az ország másik végén élnek. Én Budapesten születtem, közel 30 évig itt is laktam. Ettől függetlenül mindkettőnk szakmája a vidékhez kötődik, hiszen Szabolcs agrármérnök és növényvédelmi szakmérnök amellett, hogy vadgazdamérnök, én kertészmérnök és közgazdász vagyok.
2016-ban kezdtünk el főállású őstermelőként működni, bár kicsiben, saját kertben előtte is gazdálkodtunk. Kistermelők vagyunk még, viszont hisszük, hogy csak egy-egy termékcsoportban gondolkozni nem fenntartható, ezért kezdetektől fogva inkább gourmet boltként aposztrofáljuk a manufaktúránkat. A termékek természetesen saját gyártásúak, kistermelőként nem is lehetne másképp. Szintén fontos számunkra, hogy saját alapanyaggal dolgozzunk, hiszen vegyszermentes gazdaságként működünk. A megyében nekünk van a legfajgazdagabb fűszer- és aromakertünk, ez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy különleges ízeket tudjunk előállítani. Azt szoktam mondani, hogy nekünk a természet az ízfokozónk.
Engem „városiként” igencsak foglalkoztat, hogy hogyan is néz ki mindez a gyakorlatban. Meséltek a Gourmet&Delicious munkanapjairól és a feladatmegosztásról? Gondolom a szezonalitás és erősen befolyásolja azt, hogy éppen milyen teendők vannak soron.
A Gourmet&Delicious Manufaktúra csak egy szelete a tevékenységünknek. Nagyon szezonális, hogy mikor mit kell csinálni, de alapvetően van munkamegosztás. Mivel kezdetek óta csak ketten dolgozunk a cégben, így egyes feladatok csak az enyémek (marketing, grafikai munkák, arculat, kommunikáció vagy éppen az online magazinunk), Szabolcs területe pedig főleg a chilik befőzése, a növényvédelem és tápanyag-utánpótlás, a gyümölcsfák metszése és a nehezebb ház körüli munkák. Ettől függetlenül a befőzés nagyja, a szüret és a kerti munkák közösek. Van egy-két termék, amely speciálisan egyikünké, ilyen a chiliszósz, de a Lecsó, Zakuszka, lekvárok – ezeket nagy tételben értékesítjük – általában közös alkotások. Maga a termékfejlesztés is ilyen.
Drakula csókja és Antonio kedvence fűszersó… Az izgalmas elnevezések nem csak izgalmas ízeket takarnak, hanem egyedi látásmódot is. Ha néhány mondatban meg lehet fogalmazni, mi az a pár hívószó, amely a Gourmet&Delicious elveit, koncepcióját, kommunikációját a legjobban szemlélteti?
Ízélményeket adunk a vásárlóinknak, a már említett szlogenünk pedig nagyon jól összefoglalja elveinket: a természet az ízfokozónk. És nem csak a termékek nevei különlegesek, hanem a színük is. Minket a legtöbbször arról vesznek észre – a speciális kóstoltatási technikánkon túl –, hogy a termékeknek gyönyörű élénk színük van. Bármilyen meglepő, ez csupán technológiai kérdés, és nem kell hozzájuk tenni semmi színezőanyagot. Sok kistermelőnek segítettünk már abban, hogy miként tudja a természetes színeket kiemelni, nagyon hálásak szoktak lenni érte. Izgalmas ízeket találunk ki, pont a kísérletező kedvünk miatt. A mi Bazsalikomos pestónk sem olyan, mint a bolti: bergamottillatú kakukkfűvel, citromillatú bazsalikommal és nem mellesleg törökmogyoróval készül.
Termékeitekkel indultatok versenyeken, az eredmények magukért beszélnek. Milyen tapasztalatokkal gazdagodtatok (az elnyert díjak mellett)?
Versenyezni jó dolog, rengeteget tanulhat belőle az ember. Többek között azt is, hogy sok ellenséget és irigyet lehet vele szerezni – nevet Erika. Komolyra fordítva a szót, a termékverseny titka nem az, hogy mindenáron nyerni akarj. Tanulni kell belőle. Amennyiben lehetséges, elkérjük a pontozótáblát, ebből nagyon sok minden kiderül az adott termék szereplésével kapcsolatban.
Hazai és nemzetközi versenyeken más a versenyzők összetétele, illetve maga a kihívás is. Nem mindegy, hogy 500 vagy épp 2000 termék között versenyzel. Az is nagyon sokat számít, amikor mestercukrászok vagy szakácsok mondanak véleményt a termékedről. Ezt szakmai alázattal kell kezelni, mert akár hiányosságokra is rámutathat. Annak ellenére, hogy nemzetközi szinten aranyérmes lett a Rumos Diólekvár és más egyéb finomságunk, mégis tudnánk még tökéletesíteni rajtuk. Ráadásul minden évjárat más, ez a lekvároknál is érezhető, nem csupán a borokra igaz. Viszont egy díjnyertes terméknél évről évre azt a minimum minőséget, mint amivel érmet nyert, nyújtanunk kell, és ez igazi kihívás.
Aki kedvet kapott, és megkóstolná a termékeiteket, hol juthat hozzájuk?
Két piacra járunk rendszeresen, ebből az egyik a Kiskertpiac, a másik pedig Budán a Czakó Kert termelői piaca. Egyik sem igazi piac, sokkal inkább közösségi tér, ahol lehet beszélgetni és árusítani is. Természetesen online is lehet rendelni – de nem webshopban –, ilyenkor az átvételt leegyeztetjük a leendő vásárlóval. Sajnos a kistermelők számára óriási hátrány a nagyobb cégekkel szemben, hogy webáruház létesítését jogszabály tiltja. Ez nagyon nagy hiba szerintünk, és egyben gátja is a hazai kis manufaktúrák fejlődésének.
Mi minden piacon kóstoltatunk, vevőink már megszokhatták, hogy simán felpattintunk egy fél literes üveget is, ha épp nincs nyitva, és valaki azt az ízt, terméket szeretné megkóstolni. Kóstoltatás nélkül manapság nem hatékony az értékesítés.
Február az az időszak, amikor a legtöbben az idei év terveit már megfogalmazták, sőt a megvalósításba is belefogtak. Milyen újdonságokra számíthatunk tőletek 2019-ben?
Az évtervezés nálunk már január első hetében lezajlik. Nagyjából 5-7 évre előre meghatározzuk a terveinket, illetve egyre több mindent automatizáltunk, hogy több időnk jusson a fejlesztésekre. 2019-ben az online magazinunk továbbra is porondon lesz, ebben várható fejlesztés, illetve lesznek természetesen új termékek, főleg gasztrokiszereléses vonalon. Nagy titkokat még nem árulnék el, de az biztos, hogy az idei év legalább olyan izgalmas lesz fejlődésben, fejlesztésben, mint a tavalyi. Idén például az esküvői szezonra jobban rákészülünk, hiszen már tavaly is voltak kifejezetten esküvői köszönőajándék termékeink. Újdonságként tudom még említeni a boxokat, ennek első verziója a Romantikusok boxa, amelyet Valentin-napi meglepetésként készítettünk.

Fotók: Gourmet & Delicious