Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Így éld túl a parlagfűszezont – 3 tipp a tüsszögős, orrfolyós napokra

2020. szeptember 14.

A Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) figyelmeztetése szerint augusztusban megkezdődött a parlagfűszezon, amely – a korábbi évek tapasztalatai alapján – egészen októberig eltarthat. Komoly problémáról van szó, hiszen Magyarországon akár mintegy 2,5 millióan is szenvedhetnek a parlagfűallergia tüneteitől. Számukra gyűjtöttük össze, hogy a gyógyszeres kezelés helyett vagy mellett hogyan tehetik élhetőbbé az előttünk álló heteket.

A városban rosszabb a parlagfűallergia

Aki megteheti, a legnagyobb pollenkoncentriációval jellemezhető hetekben utazzon el tisztább levegőjű vidékre, a hegyekbe. A légszennyezés ugyanis megsokszorozza a parlagfűallergia veszélyét, hiszen a pollenek felületére rátapadnak a levegőben lévő ebben az időszakban elsősorban a közúti közlekedésből és az ipari tevékenységből származó koromszemcsék. A koromszemcsékből a nyálkahártyára kerülve kátrány képződik, amely elősegíti a pollenszemcse átjutását a nyálkahártyán. Ez ellen a szervezet immunrendszere megpróbál védekezni. Így jön létre a jól ismert allergiás tünetegyüttes. Vagyis a tüsszögés, vizes orrfolyás, orrviszketés, orrdugulás, garatviszketés, fülviszketés, könnyezés, szemviszketés, kötőhártya-gyulladás, szemfáradékonyság, sőt akár fáradtság, levertség és fokozott alvásigény.

Mossuk le a polleneket

A szabadból hazatérve az utcán hordott ruhát jobb lecserélni. Illetve le kell mosni a kézre, arcra, szemöldökre, arcszőrzetre tapadt polleneket. Tiszta vízzel vagy tengervizes orrspray-vel az orr is átöblíthető. Hasznos lehet az is, ha – különösen a hosszú hajúak a megszokottnál gyakrabban mossuk meg vagy öblítjük le a hajukat, természetesen lefekvés előtt. Célszerű sűrűbben mosni az ágyneműhuzatot, különösen a párnahuzatot is, de a szárítást, az ágynemű szellőztetését ne a szabadban végezzük. Porszívózzunk gyakrabban lehetőleg HEPA-szűrős készülékkel, vagy akár a távollétünkben is dolgozó robotporszívót bevetve. Mossuk fel a padlót hetente többször, és portalanítsunk minden felületet.

A parlagfűszezon idején tisztítsuk meg otthonunk levegőjét

Lakásunk levegőjének minőségét számos tényező veszélyezteti. Jelentős gondot tudnak okozni az olyan biológiai szennyezők, mint a penész vagy a poratkák, de a festékek vagy ragasztók oldószerei, a takarítószerek, a légfrissítők, a rovarirtószerek sem a barátaink. Nem beszélve a műanyag termékekből, bútorokból, lakástextíliákból, műszaki cikkekből kipárolgó ártalmas vegyületekről. Ez nem minden, hiszen a dohányzás mellett a füstölők, gyertyák használata, sőt a konyhai sütés-főzés is egészségre káros anyagokat juttat a levegőbe, növelve a rendkívül kis méretű részecskékből álló szálló por mennyiségét. A szakértők a beltéri levegő minőségének javítására elsősorban a szellőztetést ajánlják. Ám ha napokon-heteken át folyamatosan rendkívül magas a pollenkoncentráció, jól jöhet egy minőségi légtisztító berendezés vagy egy légkondicionálóval kombinált légtisztító. Létezik olyan légkondicionáló, amely például képes valós időben érzékelni és kiszűrni a kis méretű porszemeket, kórokozókat még 1 mikronos méretben is.

Forrás: Drive Me Baby

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

A kávé megelőzi a szívbetegségeket

A kávé megelőzi a szívbetegségeket

Még egy ok, hogy reggel ezt válasszuk

Napi ajánlatunk

Top videók

Túrós-mustáros csavart rúd

Hétvégére vagy akár a gyereknapi bulira?

Harcsaburger

Kaporral és olajbogyós szósszal, finom harcsafiléből.

Sós rétesszendvicsek

Klasszikus szendvics helyett jöhet rétes uzsonnára?