Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: shutterstock

HURRÁ, még egy kicsit NYARALUNK!

Mit (t)együnk, hogy ne plusz kilókkal térjünk vissza a nyári szabadságról?
2016. augusztus 13.

Még tart a nyár, még Balatonozhatunk.

Mindenki imádja a gyerekektől az idősekig, a tehetősebbektől a szerény körülmények között élőkig, a sportolni és a pihenni vágyók, a vidékiek, a fővárosiak, de még a helybéliek is rajonganak érte, vágynak a partjára, a közelébe, a közepébe. A magyar tenger annyi szépséget, kalandot, élményt kínál, hogy ebben az összesen 10 hetet jelentő kurta főszezonban az ember nem szívesen hagyja el az országot.

Bár a vidéki, ezen belül a Balaton környéki gasztronómia is rohamosan fejlődik, valahogy a vízparti klasszikusok a tömegek igényeit tükrözve nem változnak, és a strandokon továbbra is hódítanak a nehéz utcai kaják, mint a hamburger, a pizza, a lángos, a fagyasztóból a forró olajba merített, előzetesen lisztbe forgatott tengeri hekk, a palacsinta, és így tovább. Pedig a szervezetünket ilyen kalóriabombákkal megterhelni a tűző napon, a nagy melegben nem szerencsés, plane, ha nem úszással, bringázással, túrázással, strandröplabdával, tollasozással, frizbizéssel vagy hasonló vízparti aktív pihenéssel, hanem heverészéssel tervezzük eltölteni a vakációra szánt napokat.

 

Mit (t)együnk, hogy ne kajakómában, fölösleges kalóriáktól elnehezült testtel töltsük, majd végül néhány kiló plusszal zárjuk a szabadságot?

 

  1. Reggelizzünk be alaposan! Ennek az értelme, hogy napközben kevésbé leszünk éhesek, és beérjük akár kevesebbel is. A kalóriát igyekezzünk kenyér helyett jófajta zsírokból és/vagy természetes szénhidrátokból magunkhoz venni,. Előbbire példa a tojás, az avokádó, a füstölt halak (a Balaton parti piacokon remek füstölt pisztrángra lehet bukkanni, ami házi kovászos uborkával egyszerűen mennyei), a házi szalonna, a házi kolbász, a házi sajtok, utóbbira a friss, szezonális, helyi gyümölcsök, akár zabpehellyel, mézzel, joghurttal kiegészítve. (Most ér kiborulni, hogy az én férjem, meg az én fiam, ugyan ezt meg nem eszi, de ki tudna ellenállni egy jó hagymás, szalonnás rántottának sok-sok friss zöldséggel? A kenyeret tessenek elhagyni! Aztán eljutunk a müzliig is. Mert lassú víz partot mos… hogy maradjunk stílszerűek.
  2. Tankoljunk fel sok folyadékkal! A szervezet vízháztartását mindig fontos egyensúlyban tartani. Nyáron különösen nagy a folyadékvesztés az intenzív verejtékezés mellett. Persze, értem én, hogy hideg sör, meg kóla, meg fröccs, de ha már lehet választani, akkor C., azaz fröccs. Hosszúlépés méghozzá. Viszont amennyiben nem akarunk “gyorshalált” a tűző napon, akkor célszerű a fröccsözést napnyugtára időzíteni. Arról nem is beszélve, hogy gyerekes nyaralás esetén jó, ha képben vagyunk, és bármi váratlan adódik, azonnal tudunk reagálni, szükség esetén kocsiba tudunk vágódni.
  3. Napközben engedjük el a masszív, kalóriadús ebédet! Lehet, hogy mi kívánjuk, de a szervezetünk aligha! Egy tisztességes reggeli után napközben bőven megteszi egy forró, igen, forró húsleves vagy halászlé – megintcsak kenyér nélkül (a forró hatására a szervezet hűtőberendezése egy csapásra beindul), friss gyümölcsök vagy egy könnyű saláta, akár grill hússal, hallal kiegészítve. A hőbörgő férfinép halászlevezzen! Pont. …Amúgy meg néha belefér egy lángos, kell a léleknek is adni. Mondom néha… Mondom egy…
  4. Este lehet fiesztázni. Mivel általában egy nyaralás során esténként tovább maradunk fent, ér bevacsorázni, mert marad ideje a szervezetnek emésztgetni. Persze ilyenkor is jó, ha kihasználva a jó idő adta lehetőségeket, a szabadtéren grillezünk, bográcsozunk. Kenyér helyett tömérdek zöldséggel igyekezzünk elérni a kívánt telítettségi fokozatot! Ez lehet egy jó halom sült csípőspaprika is, urak!
  5. Édességgel csak csínján. Csábító dolog az úton-útfélen árusított fagylalt és jégkrém, de vigyázat, ezek többsége tömény cukor, tej, adalék. Egészségesnek semmiképp nem mondanám. Ebből is mértékkel érdemes fogyasztani, és az alkalmi utcai fagyizás helyett házi készítésű fagyival kényeztetni magunkat és a családot. Fagyasztott banánkarikákból bármiilyen ízesítéssel egy perc alatt rittyenthető egy hűsítő finomság, de a reggeliből megmaradt gyümölcs-méz-joghurt keverékét is lefagyaszthatjuk, hogy pár óra elteltével fagyiként tálalhassuk. Újrahasznosítás ez a javából!

 

Szóval vigyázzunk magunkra, ez egészségünkre és a jó közérzetünkre a nyaralás alatt is! És hogy mit egyenek mindeközben a gyerekek? Kérem szépen: PONT-UGYAN-EZT! Mínusz a fröccs.

 

Megosztom barátaimmal

Napi ajánlatunk

Top videók

Sonkás-bulguros töltött kaliforniai paprikák

Könnyű ebéd vagy vacsora a sütőből. A receptből az is kiderül, hogy miért érdemes elősütnöd a paprikát.

Almás rizsfelfújt

Őszi desszert, amely egy tartalmas leves után 2. fogásként is megállja a helyét.

Duplasajtos tepsis bucik

A hot dog kiflit akár így is felhasználhatod!