Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Forrás: 123RF

Helyes, hogy feljövőben van a gyulladáscsökkentő étrend

Csomó krónikus betegség megelőzhető étkezéssel.
2021. augusztus 2.

A tartós egészség szempontjából kulcsfontosságú, hogy minél kevesebb gyulladás álljon fenn a szervezetünkben. Azzal, hogy mit eszünk, rengeteget segíthetünk a testünknek ebben is, így az „amit eszel, az leszel” formula érvényessége ismét beigazolódni látszik. Caroline Margolis elmagyarázza, mit jelent ez a gyakorlatban. A brit dietetikus szerint a gyulladás – legyen akár akut vagy krónikus – egy pszichés válasz az embert ért sérülésre vagy fertőzésre, mely a gyógyulást hivatott elősegíteni. A gyors lefolyású ügyeknél ez egy normális állapot, és a szervezetünk küzdelmének természetes velejárója. De a nem szűnő, krónikus vagy rendszeres gyulladás ronthatja az immunrendszer működését és betegségek kockázatát is hordozza. A keringési gondok, a cukorbetegség, a rák és az idegrendszeri problémák is innen eredhetnek, melyek némelyike aztán végzetessé is válhat.

Ezért volna megfontolandó úgy étkeznünk, hogy a normál gyulladást támogassuk, a feleslegeset viszont elkerüljük. Kimondottan ilyen különleges étrend nincs – ám sok minden beleférhet: főleg a hagyományos mediterrán és a növényi alapú aspektus köszön vissza itt is. A friss, teljes értékű zöldség-gyümölcs és az omega-3 zsírsavban erős halhús dominál, az élelmiszeripar termékei – húskészítmények, fagyi, dobozos levesek, chips, zacskós pékáru, édesített gabonapelyhek és gyorskaja – viszont kerülendőek.

A gyulladásgátlókból akad bőven szerencsére: bogyós gyümölcsök, keresztesvirágú zöldségek, leveles zöldek, avokádó, gomba, paradicsom, olíva, hüvelyesek, szardínia és a vad lazac ilyen hatású. Számos fűszer is jótékony összetevőkkel bír: például a kurkumában a kurkumin nevű anyag ilyen. A kefír a probiotikum-tartalmával kívánatos, és megerősíti a bélfalat, hogy ott jó immunválasz szülessen.  

A gyulladáscsökkentő ennivalók gyakran antioxidánsokként is kiválóak: molekuláik felveszik a harcot az öregedést okozó dohányzás, stressz és vegyszerek ártalmaival. A tudomány már többször bebizonyította, hogy az alkohol, a finomított szénhidrátok és cukrok nagy mennyiségben sok baj okozói. A glükóz, a lipidek és a trigliceridek növelik a keringési gondok kockázatát.

Együnk több otthon elkészített ételt, amelyben a zöldségek arányát javítsuk, és kerüljük az előre gyártott műkajákat. Így a belünk mikrobáinak sokféleségét is erősítjük, ahol az immun sejtjeink 70-80 százaléka található. A friss ételek ráadásul vitaminnal, ásványi anyagokkal, bioaktív összetevőkkel és rostokkal is ellátják a szervezetet.

Perzsa

Forrás: www.realsimple.com

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

12 élelmiszer, amely gyulladáscsökkentő hatású

12 élelmiszer, amely gyulladáscsökkentő hatású

Ezért mindenkinek javasolt a fogyasztásuk

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.