Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Hajdina, a mellőzött szuperétel

2019. március 4.

Az egészséges táplálkozás nem jár feltétlenül többletkiadásokkal, főleg ha jól megválogatjuk alapanyagainkat, és gondosan megtervezzük az étkezéseinket. A hajdina gyorsan és változatosan elkészíthető, ráadásul olcsó álgabona, így csak biztatni tudunk benneteket arra, hogy tegyetek vele egy próbát! Cikkünkből kiderül, hogy miért is olyan egészséges, és azt is megmutatjuk, hogy bloggereink mit készítettek belőle.

A hajdina valójában nem gabona, hanem a keserűfűfélék családjába tartozó növény, amely kiválóan alkalmas gabonapótlásra. Ázsiából, valószínűleg Kínából származik, Magyarországon a középkorban honosodott meg. Őseink megőrölték, illetve kásaként fogyasztották.

 

Miért egészséges?

– Magas a rosttartalma, ezért már kis adag is jótékonyan befolyásolja az emésztésünket és a bélműködésünket. Székrekedéssel küzdők egyik legjobb természetes gyógyszere.

– Gazdag vitaminokban (B, E), ásványi anyagokban és antioxidánsokban.

– Tartalmaz rutint, amely vérnyomásunk kordában tartásáért felel.

– Védi a májat, segít a máj elzsírosodásának megelőzésében, csökkentheti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Kifejezetten ajánlott candidás fertőzés esetén is.

– Mindezek mellett fontos kiemelni, hogy a hajdina gluténmentes gabona, így gluténérzékenyek is bátran fogyaszthatják.

 

Felhasználása

Magját egészben vagy őrölve, lisztként (illetve darakánt) vásárolhatjuk meg. Elkészítése roppant egyszerű, öblítsük át alaposan a magokat, majd kétszeres mennyiségű, enyhén sós vízben, fedő alatt pároljuk puhára. Megfőzhetjük úgy is, a hajdinát kevés olajon megpirítjuk – akár a tarhonyát –, majd ezt követően öntjük fel vízzel. Alaplében szintén puhára főzhetjük.

– Készíthetünk belőle laktató salátákat. Diós aromája jól illik a céklához vagy például a feta sajthoz, hideg és meleg gabonás salátákhoz egyaránt használhatjuk.

– Sűrű krémlevesek tetejére szórhatjuk feltétként, zöldséges, húsos levesekben akár levesbetét is lehet.

– Hajdinalisztből süthetünk vékony, tekerhető palacsintát (ilyen a francia galette, azaz breton hajdinapalacsinta), illetve vastagabb lepényeket is. Az orosz blini tésztája szintén hajdinalisztes. Ha kenyeret sütnénk, érdemes magasabb sikértartalmú lisztekkel keverni.

– Főételek mellé elkészíthetjük köretként, sőt töltött zöldségek töltelékébe is keverhetjük rizs helyett.

– A reggeli zabkásánk helyett fogyaszthatunk hajdinakását is, a zabhoz hasonlóan sósan és édesen egyaránt finom. Ha az édes verzió mellett döntünk, mézzel, fahéjjal, kókusszal vagy juharsziruppal ízesíthetjük.

 

Top 5 hajdinás receptünk

Édes hajdinakása reszelt almával – reggelire tökéletes!

Kókuszos hajdinakása – még egy reggeli vagy délutáni uzsonna, ahogy szeretnétek.

Hajdinapalacsinta – olyan vékony, mintha búzalisztből készült volna.

Paradicsomos tészta – hajdinából száraztésztát is beszerezhettek, amelyet a hagyományos tésztákhoz hasonlóan használhattok fel.

Vegán hajdinarizottó – csupa íz és zöldség állati eredetű hozzávalók nélkül.

 

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Banános-hajdinás muffin

Banános-hajdinás muffin

Hajdinalisztből, finom fűszerezéssel készül ez a muffin, ráadásul amellett, hogy egészséges, hamar el is készül.

Napi ajánlatunk

Top videók

Túrós-mustáros csavart rúd

Hétvégére vagy akár a gyereknapi bulira?

Harcsaburger

Kaporral és olajbogyós szósszal, finom harcsafiléből.

Sós rétesszendvicsek

Klasszikus szendvics helyett jöhet rétes uzsonnára?