Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Ha túl sok a női hormonod, abból baj is lehet!

Pár tipp, hogy egyensúlyban maradjon az ösztrogén-szinted.
2021. október 21.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy az ösztrogén mennyire fontos a hölgyek egészsége szempontjából. Az agy, a csontok, a szövetek, illetve a nőiesség is ennek a hormonnak köszönhetően működik megfelelően. Ám ha túl sok van belőle, abból is lehet gond: kellemetlen tünetek, betegségek – még rákfajták is – jelentkezhetnek. Kétféle ösztrogén-fölényről beszélhetünk: az egyik esetben csak ez a nemi hormonszint magas, a többi rendben van; a másik pedig akkor áll elő, ha a progeszteron pedig alacsony.
A történelem során eddig még a lányok sosem találkoztak ennyi nemi hormonnal. Rengeteg fitoösztrogén található a szójában és a lenben is: ha valaki ezekből az ösztrogénszerű összetevőkből túl sokat fogyaszt, az bizony boríthatja a hormon háztartását. Hozzájönnek ehhez a művi úton előállított xenoösztrogének, melyek a természetes hormonhoz hasonlóan viselkednek: fogamzásgátlók, műanyagok, tisztítószerek és kozmetikumok összetevői közt találni belőlük. Ha problémás az emésztésünk, az is bezavarhat a nemi hormonok egyensúlyába. Már a menzesz előtti időszak is keserves: hangulat ingadozás, görcsök, kimerültség jelezheti azt, ha túl sok az ösztrogén. Nehéz és fájdalmas menstruáció, sőt – endometriózis is kialakulhat. Fejfájás, súlygyarapodás (főleg a derékon, csípőn és combon), puffadás, csökkent libidó, rendszertelen ciklus, mellfeszülés- illetve ernyedés esetén is gyanakodhatunk.
Próbáljuk kerülni a szintetikus hormontartalmú termékeket: a testünket művi ösztrogénnel elárasztó fogamzásgátló eszközöket, illetve a konyhai műanyagok használatát. (Ez is érdekelhet: Ezek az ételek rombolják a hormonháztartást.) A keresztesvirágú zöldségekben található DIM (3,3′-diindolil-metán) segít kiüríteni a májunkat, és az ösztrogén sikeres átalakításához is jól jön. Együnk több rostot, főleg zöldségeket, és hogy a megfelelő enzimeket megtermelhessük, figyeljünk oda a bélrendszerünk egészségére. Probiotikumok segíthetnek a jobb emésztésben, illetve a mozgás, a kímélő diéta és a stresszoldás szintén fontos, ami egyébként is jól jön minden élethelyzetű hölgynek. Orvossal egyeztetve esetleg a progeszteron-pótlás is szóba jöhet.

Perzsa

Forrás: cleaneatingkitchen.com

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.