Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Étcsoki – együk vagy ne?

2019. January 9.

Étcsoki – együk vagy ne?

 

Egyél egy kocka magas kakaótartalmú étcsokit, ha nassolni szeretnél – vallják sokan, akik egészséges táplálkozási elveket követnek. De miért is jó – és egyáltalán jó-e – étcsokival csillapítani édességvágyunkat? Pro és kontra érvek következnek, mi pedig mértékletességre buzdítjuk az olvasót. Pár kocka magas (70% feletti) kakaótartalmú csoki nem árt, de azért ne ebből a csemegéből fedezzük napi kalóriaszükségletünket!

 

1. Jót tesz a memóriánknak

A fekete csoki gazdag flavonoidban, így serkenti az agyban a véráramlást. Fontos azonban megjegyezni, hogy a selymes tejcsokira ez már nem igaz.

 

2. Még a flavonoidról…

A flavonoid antioxidáns hatása számos területen gyakorol jótékony hatást szervezetünkre. Csökkenti a koleszterinszintet, segíthet megelőzni a szív- és érrendszeri megbetegedéseket, lassítja az öregedési folyamatot, valamint a vércukorszint kordában tartásában is közreműködhet.

 

3. Gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban

Kalcium-, cink-, vas- és magnéziumforrás, A-, B-, C- és E-vitamint is gazdag, persze ez azért nem ok arra, hogy egy teljes táblával elfogyasszunk belőle.

 

4. Jót tesz a bőrnek

Többször említett flavonoid tartalma megvédi a bőrt a káros napsugaraktól.

 

5. Egy falat boldogság

Feniletilamint tartalmaz, amely fokozza az agyban a boldogsághormon termelését.

 

Ennyi jó hír után azonban még ne rohanjunk a boltba csokiért, előbb következzenek a nem konkrétan „negatív”, de mindenképpen önmérsékletre buzdító tények a mérleg másik serpenyőjéből.

 

1. Magas kakaótartalom ide vagy oda, 100 g, azaz egy szolid tábla fekete csoki kb. 500-600 kalóriát tartalmaz. Szerencsére a magasabb kakaótartalmú, kesernyésebb csoki kevésbé „csúszik”, de így is érdemes odafigyelni a mértékletes fogyasztásra.

 

2. Fokozza a stresszhormont az agyban

Ez az arra érzékenyeknél fejfájást okozhat, sőt ha depresszióra felírt gyógyszereket szedünk, a stresszhormon hatására vérnyomásunk is megemelkedhet.

 

3. Ne együk, ha refluxra vagyunk hajlamosak!

Már pár kocka is elegendő a tünetek felerősödéséhez.

 

4. Végezetül megemlítenénk egy publikációt, amely megkérdőjelezi a csokival kapcsolatos táplálkozástudományi kutatások hitelességét. Biztosan mindenki hallott már arról, hogy a tojást hol kisebb csodaként, hol pedig mindenképpen kerülendő élelmiszerként aposztrofálják, így igazából csak a már többször említett mértékletesség lehet az, amire hagyatkozhatunk. Tény, hogy a termelők és a gyártó cégek érdeke az, hogy pozitív eredményekről beszámoló tanulmányok jelenjenek meg, ezért a háttérben sokszor hatalmas pénzek mozognak.

Egy elemzés szerint a Mars cég több mint 100 tanulmányt finanszírozott, amelyek szerint a kakaó és a csokoládé rengeteg előnyös tulajdonsággal bír, egyfajta mennyei mannaként emlegették. Példakánt hoz továbbá egy startup céget, amely avokádós csokival tört be a piacra. A médiában egészséges ételként reklámozott termékben adagonként 600 kalória és 43 g zsír található, de a csokoládé jó megítélése, illetve az avokádó superfoodok közé sorolása miatt ez senkit sem érdekelt, és az új csoki hatalmas sikerre tett szert.

 

Forrás: So Delicious, The Telegraph

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Nagyon nagyon csokis süti recept következik: Étcsokis-narancslekváros pite

Nagyon nagyon csokis süti recept következik: Étcsokis-narancslekváros pite

Csokitorta napra mi mást lehetne készíteni, mint egy olyan sütit, ami nagyon-nagyon csokis? Jóféle étcsokival, tejszínnel és savanykás narancslekvárral készítsétek, így lesz a legfinomabb!
Narancsos-étcsokis falatok

Narancsos-étcsokis falatok

Amilyennek lennie kell: a közepén puha, a szélén roppanós.
Lassan búcsút kell intenünk a csokoládénak?

Lassan búcsút kell intenünk a csokoládénak?

Tudósok szerint a csokoládé is a kihaló félben levő élelmiszerek egyike

Napi ajánlatunk

Top videók