
Dánia, a legzöldebb ország
Bioételek a közintézményekben
A legtöbb bioterméken rajta van az államilag elismert logó, a nagy “Ø” betű, mely az öko rövidítése. A kormány 1987-ben vezette be a dán koronát is magába foglaló jelet, hogy az emberek könnyebben megtalálják a megbízható termékeket. A célt elérték, hiszen egyre több ember vásárolja őket, ma a teljes fogyasztás nyolc százalékát teszik ki. A dán lakosság 97 százaléka ismeri a megkülönböztető jelzést.
A dán kormány tavaly eldöntötte, hogy megduplázza a biogazdálkodások területét 2020-ra és, hogy még több bioételt szolgálnak fel az iskolákban, kórházakban és egyéb közintézményekben. A közoktatásban tervezik az bioételek és biogazdálkodás tantárgyak bevezetését. Dánia a legjobb úton halad afelé, hogy teljes mértékben “zöld” országgá váljon.
Évről évre, egyre több bioételt forgalmazó cég kap engedélyt a hivatalos “Ø” jelzés használatára. Az organikus gazdálkodás is egyre népszerűbb, bár még itt sem éri meg átállni az olcsóbb, hagyományos mezőgazdálkodásról. De valószínűleg, az egész organikus “mozgalom” nem itt tartana, ha a dán állam nem támogatná az életrevaló és modern kezdeményezéseket. Hosszútávon a bioételek kifizetődőbbek, mind a saját, mind a bolygónk egészségét tekintve.
Minden, ami öko, bio és organikus
Dánia legnagyobb gasztronómiai kiállítását látogattuk meg, máciusban, Herningben. Arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen arányban képviseltetik magukat a bioételeket forgalmazó, illetve az egészséges és környezettudatos életmódot hirdető cégek. A nyolc óriási méretű pavilonból, az egyik legnagyobbat vették birtokukba a zöldek. A többi kiállítótérrel ellentétben, ahol a szokásos nyüzsgés, és pezsgő üzleti élet uralkodott, az E pavilonban megállt az idő. Hetekkel a megnyitó előtt beültették növényekkel, meghitt konyhasarkokat rendeztek be, és az egész teret úgy rendezték el, hogy az ember ne akarjon egyhamar továbbállni a többi pavilonba.
A kiállítók és előadók száma majdnem elérte a százat. A háromnapos rendezvény során a hangsúly elsősorban természetesen itt is az eladáson volt. Mindemellett igen nagy figyelmet fordítottak magukra az előadásokra, amiken bárki részt vehetett. A legfőbb üzenet, amit nem lehet elégszer elismételni; felhívni a figyelmet az organikus gazdálkodásra és a bioételek fogyasztásanak fontosságára.