Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Böjt okosan - így vágjunk neki a tavaszi megújulásnak

2019. március 6.

Számos kultúrában és vallásban játszik fontos szerepet a böjt, ám sokan nem vallási, hanem egészségügyi vagy más egyéb indokból döntenek mellette. Ilyen ok lehet a méregtelenítés, az immunerősítés, esetleg valamilyen függőség legyőzése. Viszont amennyire hasznos, annyira káros is lehet, ezért csak megfelelő tájékozódás után vágjunk bele a böjtölésbe!

 

1. Megkezdése előtt beszéljünk orvossal vagy dietetikus szakemberrel

Betegség, gyógyszerek rendszeres szedése vagy terhesség esetén mindenképpen konzultáljunk kezelőorvosunkkal, ez különösen fontos kettes típusú cukorbetegség esetén. Előfordulhat, hogy az orvos nem javasolja a böjtöt, esetleg nagyobb óvintézkedésekre is szükség lehet.

 

2. Böjt vagy fogyókúra?

A böjt nem egyenlő a fogyókúrával. Ám ha mégis így szeretnénk súlyt veszteni, akkor ügyelnünk kell a böjti napokat követő időszakra is, hiszen a gyors fogyással leadott kilók ugyanolyan hamar vissza is tudnak jönni. A tartós fogyás lassú folyamat, így a szigorú böjt után is érdemes az egészséges fogyókúra alapszabályait betartani.

 

3. Legyen összhangban a bevitt kalóriák és a napi testmozgás mennyisége

Ha jelentősen csökkentjük a kalóriabevitelünket, a testmozgás és az aktivitás mennyiségét szintén figyelembe kell vennünk. Az intenzív edzéseket ajánlott szüneteltetni a böjt ideje alatt, a könnyű mozgással azonban nem kell felhagynunk.

 

4. Ügyeljünk a folyadékbevitelre

Hogy mennyi folyadékra van szükségünk egy nap, az számos tényezőtől függ, például a bevitt kalóriák mennyiségétől és a fizikai aktivitástól. Böjtölés alatt úgy érezhetjük, hogy kevesebb folyadék is elegendő, ám ez csupán a kisebb mennyiségű elfogyasztott táplálék miatt van így. Ne feledkezzünk el a megfelelő folyadékbevitelről!

 

5. Tervezzük meg alaposan, hogy mit eszünk

A böjt alatt elfogyasztott ételeknek táplálónak kell lenniük. Ne együnk gyorsételeket és édességeket, mondván, hogy most megengedhetjük magunknak azt a pár plusz kalóriát. Inkább indítsuk egy-két pohár vízzel és egy marék szárított gyümölccsel vagy olajos maggal a napot. Ezt kövesse a főétkezés teljes kiőrlésű gabonával, egészséges fehérjével, sok-sok zöldséggel és gyümölccsel. Este pedig könnyű, fehérjedús vacsorát fogyasszunk.

 

Forrás: Everyday Health

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Az időszakos böjt típusai

Az időszakos böjt típusai

Sokszor írtunk már erről az étrendről, most összefoglaljuk, mit tudni a típusairól.
5 sztár, akik az időszakos böjtölés mellett döntöttek

5 sztár, akik az időszakos böjtölés mellett döntöttek

Modellek, színészek, énekesek is ezt az étrendet követik – az eredmény pedig látható.
5 változatos böjti étel

5 változatos böjti étel

Sokak számára Hamvazószerdával hivatalosan is lezárult a farsangi időszak, ez egyúttal a böjt kezdetét is jelzi. De nem kell, hogy a húsmentes és ritkábban magunkhoz vett ételeink, feltétlenül unalmasak is legyenek. Összegyűjtöttünk öt fogást, amit Húsvétig péntekenként is bátran kipróbálhatunk.

Napi ajánlatunk

Top videók

Epres-zabos pohárdesszert

Húsvét után pont egy ilyen könnyed desszertre van szükségünk!

Baconbe tekert fasírtok tepsis burgonyával

Hiába borongós az idő, a parázskrumpli már a nyarat idézi.

Emeletes tortilla

Vagy hívhatjuk akár pitének is… Laktató és gyors ebéd rohanós napokra.