Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Böjt okosan - így vágjunk neki a tavaszi megújulásnak

2019. március 6.

Számos kultúrában és vallásban játszik fontos szerepet a böjt, ám sokan nem vallási, hanem egészségügyi vagy más egyéb indokból döntenek mellette. Ilyen ok lehet a méregtelenítés, az immunerősítés, esetleg valamilyen függőség legyőzése. Viszont amennyire hasznos, annyira káros is lehet, ezért csak megfelelő tájékozódás után vágjunk bele a böjtölésbe!

 

1. Megkezdése előtt beszéljünk orvossal vagy dietetikus szakemberrel

Betegség, gyógyszerek rendszeres szedése vagy terhesség esetén mindenképpen konzultáljunk kezelőorvosunkkal, ez különösen fontos kettes típusú cukorbetegség esetén. Előfordulhat, hogy az orvos nem javasolja a böjtöt, esetleg nagyobb óvintézkedésekre is szükség lehet.

 

2. Böjt vagy fogyókúra?

A böjt nem egyenlő a fogyókúrával. Ám ha mégis így szeretnénk súlyt veszteni, akkor ügyelnünk kell a böjti napokat követő időszakra is, hiszen a gyors fogyással leadott kilók ugyanolyan hamar vissza is tudnak jönni. A tartós fogyás lassú folyamat, így a szigorú böjt után is érdemes az egészséges fogyókúra alapszabályait betartani.

 

3. Legyen összhangban a bevitt kalóriák és a napi testmozgás mennyisége

Ha jelentősen csökkentjük a kalóriabevitelünket, a testmozgás és az aktivitás mennyiségét szintén figyelembe kell vennünk. Az intenzív edzéseket ajánlott szüneteltetni a böjt ideje alatt, a könnyű mozgással azonban nem kell felhagynunk.

 

4. Ügyeljünk a folyadékbevitelre

Hogy mennyi folyadékra van szükségünk egy nap, az számos tényezőtől függ, például a bevitt kalóriák mennyiségétől és a fizikai aktivitástól. Böjtölés alatt úgy érezhetjük, hogy kevesebb folyadék is elegendő, ám ez csupán a kisebb mennyiségű elfogyasztott táplálék miatt van így. Ne feledkezzünk el a megfelelő folyadékbevitelről!

 

5. Tervezzük meg alaposan, hogy mit eszünk

A böjt alatt elfogyasztott ételeknek táplálónak kell lenniük. Ne együnk gyorsételeket és édességeket, mondván, hogy most megengedhetjük magunknak azt a pár plusz kalóriát. Inkább indítsuk egy-két pohár vízzel és egy marék szárított gyümölccsel vagy olajos maggal a napot. Ezt kövesse a főétkezés teljes kiőrlésű gabonával, egészséges fehérjével, sok-sok zöldséggel és gyümölccsel. Este pedig könnyű, fehérjedús vacsorát fogyasszunk.

 

Forrás: Everyday Health

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Az időszakos böjt típusai

Az időszakos böjt típusai

Sokszor írtunk már erről az étrendről, most összefoglaljuk, mit tudni a típusairól.
5 sztár, akik az időszakos böjtölés mellett döntöttek

5 sztár, akik az időszakos böjtölés mellett döntöttek

Modellek, színészek, énekesek is ezt az étrendet követik – az eredmény pedig látható.
5 változatos böjti étel

5 változatos böjti étel

Sokak számára Hamvazószerdával hivatalosan is lezárult a farsangi időszak, ez egyúttal a böjt kezdetét is jelzi. De nem kell, hogy a húsmentes és ritkábban magunkhoz vett ételeink, feltétlenül unalmasak is legyenek. Összegyűjtöttünk öt fogást, amit Húsvétig péntekenként is bátran kipróbálhatunk.

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.