Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Antioxidáns fűszerek – az ízletes egészség

2019. február 13.

Fűszerezni nem csak az ízek miatt érdemes, hanem azért is, mert a fűszernövények igen gazdagok antioxidánsokban. Ne bánjatok velük szűkmarkúan!

 

A fűszernövények rengeteg polifenolt tartalmaznak. A polifenolok nagyon erős antioxidánsok, fogyasztásuk hozzájárul a szabad gyökök megkötéséhez. Hatékonyan erősítik immunrendszerünket, sőt abban is segítik szervezetünket, hogy az emésztőrendszerben előforduló különböző baktériumok között fenntartsa a megfelelő egyensúlyt.

 

Beszéljenek a számok! Ezen a ponton érdemes megismerkedni az ORAC kifejezéssel. Ez az a mutató, amellyel számszerűsíthetjük az egyes fűszerek antioxidáns tartalmát. Mivel egy adag étel csak kevés fűszert tartalmaz, nem győzzük hangsúlyozni, hogy kedvenc ízeiteket csempésszétek bele a lehető legtöbb fogásba. Lássuk, melyek az antioxidánsokban leginkább gazdag fűszerek!

 

1. Oregano 175,3 ORAC/100 g

Az oregano egyet jelent az olasz konyhával, ha tészta- vagy pizzaszószt készítünk, ki ne hagyjuk! Persze tehetjük rántottába, egyéb tojásos ételekhez és zöldséglevesekbe, zöldséges köretekhez, csirkéhez is.

 

2. Rozmaring 165,3 ORAC/100 g

A rozmaring aromája legjobban a sütőben sült ételeknél érvényesül. Csak dobjunk néhány ágacskát a tepsibe a zöldségek, húsok vagy halak mellé. Készülhet belőle ízesített olívaolaj, sőt a bátrabbak limonádét és teát is fűszerezhetnek vele, igazán pikáns és különleges lesz a végeredmény.

 

3. Kakukkfű 157,4 ORAC/100 g

És még egy kedvelt mediterrán fűszernövény! A kakukkfű sokoldalúságát sem lehet vitatni, felhasználása hasonló az oreganóhoz. Levesek, tojásos ételek, szószok, öntetek egyaránt ízesíthetők kakukkfűvel. Jól passzol a tepsis sültekhez, zöldségekhez is, ahogy a rozmaringból, úgy a kakukkfűből is egész ágakat érdemes a sütőtálba helyezni.

 

4. Kurkuma 127,1 ORAC/100 g

Kurkumával leginkább az indiai konyha fogásaiban találkozhatunk, a curry például elképzelhetetlen nélküle. Akármit is készítünk kurkumával, az biztos, hogy az ételnek szép aranysárga színt kölcsönöz.

 

5. Zsálya 120 ORAC/100 g

Az egyik legintenzívebb aromájú fűszernövény, amely garantáltan feldobja az unalmas alapanyagokat. Tehetünk belőle krémes szószokba, levesekbe és tésztákhoz is. Fantasztikusan passzol a borjú- és bárányhúshoz, a diós jegyekhez és a barnított vajhoz. Emellett szintén jól illik több téli zöldséghez, például a sütőtökhöz és az édesburgonyához.

 

Forrás: treehugger

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Süssünk pekándiós kekszet, és ne csak finom íze, hanem magas antioxidáns tartalma miatt is!

Süssünk pekándiós kekszet, és ne csak finom íze, hanem magas antioxidáns tartalma miatt is!

Gondoltátok volna, hogy még a pekándiós keksznek is van világnapja? Mivel Európában kevésbé jellemző a termelése, így sajnos méltatlanul keveset használjuk ez az olajos magvat. Az amerikaiak viszont nem csak különlegesen finom íze miatt, de a kiemelkedően magas antioxidáns tartalma miatt is előszeretettel fogyasztják.

Napi ajánlatunk

Top videók

Töltött kiflik uzsonnára

Ezt pakold a gyerekek uzsonnás dobozába!

Kapros-csirkés melegszendvics

Nincs időtök reggel? Semmi baj! Ezt a szendvicset este is előkészíthetitek.