Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet

A nagy diéta-mítosz és ami mögötte van

Tisztázzuk a legelején: egészségesen táplálkozni a legjobb dolog és az egyetlen, amit tehetünk, ha meg akarjuk nyugtatni a lelkiismeretünket evés ügyben. Az más kérdés, hogy hányféleképpen próbáljuk átvágni magunkat, illetve hagyjuk, hogy mások ezt tegyék velünk!
2016. május 21.

Amióta megdőlni látszik az elmélet, amit régóta sejtett a tudomány, azazhogy nem a zsír, hanaem a cukor a legnagyobb ellenség, hanyatthomlok kellene a bevásárlókocsi tartalmán is változtatnunk, és ez nem könnyű, de hosszútávon ez az egyetlen megoldás. Apróbetűkkel van ugyan a termékeken, de ma már kötelező föltüntetni nemcsak az összetevőket, hanem azokat az arányokat is, hogy az egyes tápanyagokból az adott termék 100 grammja mennyit tartalmaz %-osan egy felnőtt napi adagjából. És akkor képzeljük el ugyanezt gyermek kiadásban is, azaz ha egy ízesített joghurt 200 grammja (ami egy pohar joghurtnak felel meg), egy felnőtt napi cukorbevitelének majdnem 30%-át, azaz harmadát tartalmazza, akkor azonkívül direkt cukrot már pláne nem, de cukorral ízesített egyéb terméket sem nagyon fogyaszthatna.

Fogadd el a tényt, hogy mennyire van szükséged!cukor

Gondolkodjunk csak egy picit, az 1 pohár ízesített joghurton kívül nem csúszik le véletlenül egy pohár üdítő? Vagy egy kis palacsinta cukrozott kakaóporral? Vagy csak egy hasonlóan a reklámok által egészségesnek titulált müzliszelet (félreértés ne essék, van belőle olyan is a piacon, aihez nem adnak pluszban cukrot, de a többségükhöz igen)? Szinte még alig ettünk, hiszen egy johurtnál, egy müzliszeletnél és 1 db palacsintánál tartunk, de már túlléptük a napi cukorbevitelt! És a sok cukor senkinek sem jó. Sem testnek, sem léleknek. Minden azon múlik, hogy használjuk-e a fejünket és figyeljük-e a szervezetünk jelzéseit. És ezalatt a kedvünket is értjük: van összefüggés a táplálkozásunk és a hangulatunk között, ezzel kevés újat mondtunk eddig, de azza már igen, hogy menniyre vagyunk hajlandók akár fölírni is, hogy aznap mit ettünk és ittunk. Mindenféle megmondás előtt és diétába való fejest ugrás előtt, ha mondjuk egy hétig jegyzetelünk, nagyon hamar meglátjuk az étrendünkben a nyilvánvaló ellentmondásokat.

Felejts el mindent egy picit!

A diétákat, ha profik írják, akkor az egy szama és tudomány. Akárcsak az asztrológia. És még a hosszú egyetemi évek és vizsgák, és szakmai továbbképzoldsegleves_1zések sem adnak rá garanciát, hogy az a diéta, amiről épp olvasunk, nekünk jó-e, működik-e, abban a korban vagyunk-e, olyan-e az étkezés melletti mozgáskultúránk és még ezernyi szempontot vizsgálhatnánk. Bárkit megkérdezünk, szinte mindenki tudja a választ, hogy szerinte miből kéne kevesebbet vagy többet ennie. Zöldség? “Hú, hát tényleg, remélem, a héten eljutok a piacra” – hangzik a mentegetőzés. Teljes kiőrlésű gabonából készült pékáruk? “Tényleg, erről már hallottam” – és nincs vége a bizonyítékoknak, hogy a legtöbbüknek azért dereng ez-az. De ahelyett hogy magunknak hinnénk, elindul az össze-vissza olvasás, ebbe-abba belekapás, egy kicsit ebből-abból sufnituning és a hitetlenkedés, hogy mi igazán mindent kipróbáltunk már, nem értjük, miért nem megy?

Ídieta_2rd át a célt a fejedben!

Nem a fogyásért eszünk vagy nem eszünk, hanem azért, hogy jól érezzük magunkat, és persze nem utolsósorban, hogy a szervezetünket működtessük. Órákat tudunk állni az autónk, vagy akár a bringánk felett, de még egy nagymosásba is bele tudjuk vetni magunkat, alaposan mérlegelve, hogy mire van szüksége vajon a kocsinknak, a bicajnak, vagy éppen a koszos ruháknak. Rosszabb napokon feleennyit sem törődünk azzal, hogy a szervezetünk minek örülne. Letompítjuk egy sor mesteséges cuccal magunkat, így a valódi jelzések is gyengébbek lesznek. Az erős ízfokozók például jelentősen befolyásolják az ízlelésünket magát, némelyik pedig függőséget is okoz. Ilyen “zajban”, nehezebb meghallanunk a természetes kívánságokat. A szezon és az évszakok működtetik a biológia óránkat, így amikor tavasszal meglátjuk az epret, megérezzük az egész konyhát betöltő illatát, egyértelműen megkívánjuk, jóízűen esszük, amíg tart a szezonja. E ponton még össze is ér az emlegetett asztrológia és a táplálkozás: akkor teszünk jót magunkkal, ha azt esszük, ami éppen érik a környezetünkben.

Boldog evés, kiegyensúlyozott étrenddiet_2

A magunk részéről mindenképp az egy hét jegyzeteléssel kezdenénk, napi pár perc fáradság és sokszorosan megtérülő tapasztalat. Egyetlen hét, amivel éveket nyerhetünk. Természetesen itt, az Ízes életen szívesen és örömmel beszámolunk mindenről, ami az egészéges táplákozáshozvisz közelebb, akár komplett diétákról is, amik jól jöhetnek bármikor, és csak előnyünkre ehetünk belőlük, de ne felejtsük el, hogy minden a józan belátáson és a fokozatosan átkódolt hozzáálláson múlik. A rossz szokások finom kiiktatása, a kifogások évek óta rögzült szövevénye lassan fog csak ereszteni, kipróbáltuk, de hosszútávon csak ez segít, nem a keddről szerdára, szalmaláng-gyorsasággal meghozott döntések. Hajrá, mi itt leszünk!

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi fél kiló? Nem lehetetlen!

Napi fél kiló? Nem lehetetlen!

Végre valami, amiből napi fél kiló az ajánlott! Kezdjünk minden étkezéshez adagolni belőle és nem marad el az eredmény. Régi ismerősőkről lesz szó: zöldség és gyümölcs.
Miért egyél almát minden nap?

Miért egyél almát minden nap?

“Minden nap egy alma, és a doktor alhat ma” – ám nem csak ezért népszerű gyümölcs az alma. Finom, sokféle, olcsó és szinte egész évben elérhető. Na de melyik alma és mikor?
Együnk halat egész évben! Összeszedtük az érveket

Együnk halat egész évben! Összeszedtük az érveket

Az sajnos köztudott, hogy Európában a magyarok eszik a legkevesebb halat, évente átlagosan 4-5 kg-ot fejenként. Ennek nagy részét is főleg karácsonykor. Varga Anita, a Kapj rá! kampány dietetikusa 5 érvvel támasztja alá, miért érdemes halat fogyasztani egész évben.

Napi ajánlatunk

Top videók

Túrós-mustáros csavart rúd

Hétvégére vagy akár a gyereknapi bulira?

Harcsaburger

Kaporral és olajbogyós szósszal, finom harcsafiléből.

Sós rétesszendvicsek

Klasszikus szendvics helyett jöhet rétes uzsonnára?