Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

8 étel csontjaink egészségéért

2019. január 8.

Mindennapi tevékenységeinkhez elengedhetetlenek az erős csontok, ezért jó, ha tudatosan teszünk is értük. Sok olyan vitamin és ásványi anyag létezik, amely erősíti csontjainkat, ezek közül kettő kiemelkedő fontosságú: a kalcium és a D-vitamin. Előbbi csontjainkat és fogainkat erősíti, utóbbi pedig segíti a kalcium felszívódását. 50 éves kor alatt egy felnőtt ember átlagos napi kalciumigénye 1000 mg, 50 éven túl ez a mennyiség 1200 mg-ra nő. Jó hír, hogy nem muszáj tablettákhoz folyamodnunk, számos finom és egészséges étel közül választhatunk, így természetes módon vihetjük be szervezetünkbe a szükséges mennyiségeket.

 

1. Tejtermékek

A tejtermékek – mint a tej, sajtok és joghurt – adagonként napi kalciumszükségletünk akár 30%-át fedezhetik, ráadásul D-vitamint is tartalmaznak.

 

2. Marhamáj

Egy 80 g-os adag a napi D-vitamin szükségletünk 7%-át biztosítja.

 

3. Leveles zöldségek

Az előbbi sertés belsőség olyan étel, amelyre sokan nemet mondanak. Szerencsére kalcium- és vitaminellátásunk megoldható növényi táplálékokkal is, ilyenek a sötétzöld levelű zöldségek, például a kelfélék. Ráadásul szezonjuk is van.

 

4. Spenót

Aki nem rajong a kelkáposztafélékért, választhatja a spenótot is, egy adag a napi kalciumszükséglet negyedét fedezi.

 

5. Fehérbab

A babfélék még a tejtermékeknél is jobb kalciumforrások, hiszen egy adag a napi szükségletünk felét fedezi. Ahogy a kelféléknek, a babnak is a tél az igazi szezonja, hiszen ilyenkor vágyunk meleg, laktató ételekre. Egy finom babpörkölt vagy langyos babsaláta mindig jó választás. Nem is beszélve a babburgerről, amely méltán népszerű a vegetáriánusok körében.

 

6. Gombák

A gomba az egyetlen vegán opció D-vitamin szükségletünk kielégítésére. A benne található ergoszterin – amely nem más, mint egy gombában található provitamin – UV-sugárzás hatására D2-vitaminná alakul. A folyamat hasonló ahhoz, mint amikor bőrünk vitaminokat nyel el a napon.

 

7. Tojás

A tojás kompakt kis csoda: tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal, szénhidrátokkal, illetve fehérjével, és ha ez mind nem lenne elég, még kalciumot és D-vitamint is tartalmaz. Viszont ha csak a fehérjét fogyasztjuk el, kevés kalciumhoz jutunk hozzá, ne feledjük a sárgáját sem!

 

8. Lazac

A lazac rendkívül egészséges halféle, pozitív élettani hatásokkal bíró omega-3 zsírsavtartalma mellett tele van D-vitaminnal is. Pár csepp olajon vagy kevés vajon elkészítve, citrommal ízesítve a diéták zömébe beilleszthető. Lazac helyett a tonhal, gyors megoldásként pedig a szardínia szintén bevethető.

 

Forrás: Food Prevent

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók