Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet

7 étel a stressz ellen - hajrá, nyugodt ünnepek!

Nincs vége a listának? Mégiscsak jönnek a távoli rokonok is? Megbetegszik a bébiszitter a céges karácsonyi partira? Nicsak, kőkemény lett a mézeskalács? Néha nem segít, ha 10-ig számolunk. Mi mást tehetnénk: együnk, igyunk, érezzük az illatokat, meg is mondjuk, hogy mit adhatunk a szervezetünknek stressz ellen!
2015. december 10.

Ha megtanuljuk, hogyan lehet szembeszállni a stresszel néhány igazán egyszerű trükkel, azaz illatok és ételek segítségével, akkor garantáltan megszabadulhatunk egy adag indokolatlan izgalomtól. “Az agynak az a része, amely az illatanyagokat azonosítja és feldolgozza, nagyon közel található ahhoz a területhez, ahol az érzelmeket és emlékeket tároljuk” – magyarázza Pamela Dalton, a Monell Kémiai Érzékek Központjának kutatója (Philadelphia) egyik kedvenc oldalunkon, az eatingwell-en. Ezért lehet, hogy amikor olyan illatot érzünk, amit szeretünk, mélyebbeket lélegzünk, csökken a vérnyomásunk, és a szívverésünk is lelassul – mindezek pedig segítenek ellazulni. Bizonyos ételek fogyasztása szintén nyugtató hatással bír. Érdemes tehát bespájzolni az alábbiakból, ha hatékonyan szeretnénk felvenni a harcot a stressz ellen.

Szagolgassunk almát!alma

Ha szeretjük a zöld alma illatát, akkor szippantsuk be mélyen a friss gyümölcs zamatos aromáját. Ezáltal könnyen enyhíthetjük a kezdődő fejfájást. Egy tanulmány szerint a krónikus migrénben szenvedőknek csökkent a fejfájása, ha a kezdődő fájdalmaknál almaaromát szagolgattak.

Kortyoljunk teát!

A koffeintartalmú fekete, zöld vagy oolong teaváltozatok élénkebb agyműködést idéznek elő a The Journal of Nutrition szakfolyóirat tanulmánya szerint. A fenti teákban található nyugtató hatású aminosav, a theanine a koffeinnel együttműködve hatékonyan fejleszti a figyelmet és a koncentrációs képességet. Hogy learathassuk a jótékony babérokat, a tudósok szerint napi 5-6 csésze teát fogyasszunk el.

Nagy levegő, levendula!

Egy 2010-es brit kísérletben a kutatók egy fogorvosi rendelőben várakozó 340 páciensen tesztelték a levendula hatásait. A délelőtti rendelés alatt levendulaolajat, délután tiszta vizet párologtattak a váróteremben. A délelőtt sorra kerülő páciensek jóval kevésbé aggódtak a rájuk váró kellemetlen élmények miatt, mint a délutániak. És ha egy fogorvosi kezelés izgalmait képes enyhíteni a levendula illata, akkor más stresszes időszakokban is egészen biztosan hatékony lesz!

Törjünk kókuszdiót!kókusz

Amikor idegesek vagyunk, a kókusz illata természetes módon képes eltompítani a heves reakciókat, mivel lelassítja a szívverést. A Columbia Egyetemen végzett tanulmány szerint azok a diákok, akik kókuszolajat szagolhattak egy nagy kihívást jelentő feladat után, sokkal gyorsabban megnyugodtak és lejjebb ment a vérnyomásuk, mint más társaiké. A kutatók úgy gondolják, hogy kellemes illat beszívásakor élénkülnek az érzékeink, egyúttal csillapodnak a stresszre adott reakcióink.

Mentás megoldásmenta

A borsmenta meglepően sokféle módon képes az érzékeinket tompítani. Egyrészt kellemesen nyugtat az illata, másrészt segít az éhséget csökkenteni. A Nyugat Virginia-beli Wheeling Jezsuita Egyetem kutatásából az derült ki, hogy azok az alanyok, akik kétóránként mentát szagolgattak, alacsonyabbnak érezték az éhségszintjüket, kevésbé kívántak meg ételeket, és kevesebbet is ettek a kísérlet folyamán, mint a menta-mentes alanyok. “Bár a borsmenta hatása az illatanyag beszippantásakor a legerősebb, érdekes módon a mentás rágógumi, cukorka és ásványvíz is hasonló hatást képes kiváltani” – állítja Bryan Raudenbush, a kutatást vezető pszichológus.

Rágcsáljunk csokoládét!keserű csokoládé

A legutóbbi kutatások azt bizonyítják, hogy a magas kakaótartalmú csokoládé csökkenti a stresszért felelős hormonok szintjét az emberi szervezetben, főként a különösen aggodalmaskodó típusok esetén. Legyünk azért óvatosak, mert a magas kalóriatartalom gyors súlygyarapodáshoz vezethet, ami aztán újabb okot ad a stresszelésre.

A szénhidrát ideje

A szénhidrátbevitel stimulálja a szerotoninok (egy bizonyos neurotranszmitter) felszabadulását a szervezetben, amelyek a jó hangulatért felelnek az agyban. Egy orvosi szakfolyóiratban (Archives of Internal Medicine) publikált tanulmány bebizonyította, hogy a magas szénhidrát és alacsony zsírtartalmú étrendet fogyasztó felnőttek hosszútávon boldogabbak, mint az alacsony szénhidráttartalmú diétán élők. Helyezzük előtérbe a teljes kiőrlésű gabonákat, mint a quinoa vagy a zabpehely, amelyek több rostot és tápanyagot biztosítanak, mint finomított társaik, így nemcsak jókedvűek, de egészségesek is leszünk.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Mit együnk, hogy okosabbak legyünk? – 6 étel az éles észért

Mit együnk, hogy okosabbak legyünk? – 6 étel az éles észért

Az amerikai sztárműsorvezető, Oprah Winfrey magazinjában mindig találunk izgalmas cikkeket. Ezúttal olyan ételekről esik szó, amelyektől jobb lesz a memóriánk, a szóbeli készségeink, a térérzékelésünk és egyéb képességeink.
Okos magvak

Okos magvak

Most, hogy a quinoát már több szólamban is tudjuk, jöhet a refrén: a hajdina és az amarant is megér egy kis gyakorlást.
Miért egyél almát minden nap?

Miért egyél almát minden nap?

“Minden nap egy alma, és a doktor alhat ma” – ám nem csak ezért népszerű gyümölcs az alma. Finom, sokféle, olcsó és szinte egész évben elérhető. Na de melyik alma és mikor?
Kókuszdió – ritkán, de biztosan

Kókuszdió – ritkán, de biztosan

Ha eddig a feltörés okozott fejtörést, akkor ez már ne legyen többé kifogás: segítünk a nagy kókuszdió-ügyben!

Napi ajánlatunk

Top videók

Töltött kiflik uzsonnára

Ezt pakold a gyerekek uzsonnás dobozába!

Kapros-csirkés melegszendvics

Nincs időtök reggel? Semmi baj! Ezt a szendvicset este is előkészíthetitek.