Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

6 zöldség, amely egészségesebb főve, mint nyersen

2019. February 15.

Elsőre talán furcsán hangozhat a szóban forgó elmélet, hiszen mindenhol azt halljuk, hogy próbáljuk minél kevésbé feldolgozva fogyasztani a zöldségeket és a gyümölcsöket. Mégis léteznek olyan zöldségfélék, amelyek megfőzve több tápanyagot tartalmaznak, mint nyersen. Nézzük, mit érdemes hőkezelni és miért!

 

1. Tökfélék

Rendben, elismerjük, nyers tököt még akkor sem szívesen fogyasztanánk, ha tele lenne vitaminnal. Éppen ezért jó hír, hogy a főtt tök gazdag antioxidánsokban, például béta-karotinban, ráadásul a hőkezelt tökből könnyebben és gyorsabban fel is tud szívódni a szervezetünkben.

 

2. Spárga

A spárga főzése közben a növény vastag sejtfalai egyszerűen lebomlanak. Ez azért szerencsés, mert pont ezek a sejtfalak akadályozzák meg, hogy a nyers spárgából felszívódhasson szervezetünkben az amúgy jelentős mennyiségű A-, C- és E-vitamin. Sőt a spárga antioxidáns tartalma szintén felszabadul a főzés hatására.

 

3. Paradicsom

A paradicsom – ami persze valójában gyümölcs, de nem hagyhattuk ki a listából – egy likopin nevű antioxidánst tartalmaz, amely csökkenti a rákos megbetegedések és a szívroham kockázatát. A főzés hatására ugyan csökken a paradicsom C-vitamin tartalma, viszont jóval nagyobb mennyiségű likopin szívódik fel belőle.

 

4. Sárgarépa

A főtt répa béta-karotin koncentrációja magasabb, mint a nyersé, ebből szervezetünk A-vitamint állít elő. Az A-vitamin javítja a látást, szabályozza az immunrendszer működését, illetve segíti a csontok növekedését.

 

5. Gombák

A gombák nyersen fogyasztva gyakorlatilag emészthetetlenek. Gazdagok B-vitaminban, ásványi anyagokban és fehérjékben, ezek mind felszabadulnak hő hatására. Mindenképpen hőkezeljük, így az esetleges toxikus tartalom egészségkárosító hatását is elkerülhetjük.

 

6. Spenót

Nyersen és megfőzve is vannak előnyei, ezért fogyasszuk úgy, ahogy csak szeretnénk. Nyersen C-vitamint, riboflavint és káliumot tartalmaz nagy mennyiségben, főzve pedig A- és E-vitamint, fehérjét, rostokat, cinket, kalciumot, valamint vasat.

 

Forrás: treehugger

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Házi mártogatósok zöldségek és chipsek mellé

Házi mártogatósok zöldségek és chipsek mellé

Gyorsan elkészíthető, egyszerű mártogatók házilag.

Napi ajánlatunk

Top videók