Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Forrás: 123RF

(18+) Gondold át az alkoholhoz való viszonyod!

Kijózanító dolog ez így hétfőn, de annál jogosabb a kérdés.
2021. július 12.

Az iszogatás ellazít, és így nyáron van hangulata a közösségi kocsmázásnak is – különben is úton-útfélen azt halljuk, hogy ügyeljünk a folyadékbevitelre. Ám időnként ha szünetet tartunk, akkor derül ki, mennyire vagyunk a pia rabja. Ha gond nélkül elvagyunk poharazgatás nélkül is, akkor hátradőlhetünk, megúsztuk az alkoholista címkét. Az évi kétszer zajló, 30 napos kihívások – Száraz Január és November – keretezik a téli ünnepeket, mely megvonásos időszak alatt számos előnyt is felfedezhetünk.

Először azon morfondírozzunk, hogy a szesz segít-e nekünk: az életünket úgy éljük-e most, ahogyan szeretnénk, pont amire vágyunk? A lelki és fizikai egészségünket, a kapcsolatainkat biztosítva érezzük, illetve ellátjuk a napirendünket és munkánkat is? Ám ha ez nincs meg – tehát többet veszekszünk a körülöttünk levőkkel, a másnaposság kiüt vagy a teljesítményünk sínyli meg – akkor már nem annyira pozitív a kép. Van-e valami előnye annak, ha kortyolgatunk? Esetleg ha alkoholmentes itallal teli pohárral próbálunk meg társasági életet élni?

Főleg, hogy a szesz alvási problémákat, a döntési képességek romlását, érzelmi sérülékenységet és önmagunkból való kivetkőzést hoz magával, plusz a veszélyérzetet is kiiktatja, legyen szó a saját vagy mások biztonságáról. Hosszabb távú ártalmait is érdemes tudatosítani: rák, máj, vérnyomás, szív és stroke rizikókat hordoz. Egy pici józanság kell csak, amit elkezdeni sem olyan nehéz. A karantén alatt a segélycsoportok fontossága még hangsúlyosabb lett – érdemes egy virtuális közösségbe becsatlakozni, ahol segítenek már az indulástól fogva. De a terápia is megoldás lehet, ahol ezt a fájdalmasnak ígérkező szakaszt megfelelően lehet kezelni. Egy új hobbi, az edzés, a meditáció, témába vágó könyvek vagy megnyugtató illatok is segíthetnek a józanodásban. A kapcsolati hálót sem árt újratervezni: a piás haverok helyett most támogató barátokra van inkább szükség. Ha #ajózanságszexi hashtagre keresünk rá, máris hasonló közegbe csöppenünk.

Ne feledjük, a „Nem.” egy teljes mondat, és a kis győzelmeket is meg kell ünnepelni – ám, ha lehet, nem koccintással. Az örömöt pedig új forrásokból szerezzük: a testmozgás, az új kihívások meghálálják az erőfeszítést.

Perzsa

Forrás: healthline.com

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.