Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

13 ok, hogy több káposztát együnk

2019. január 16.

Tudtátok, hogy a káposzta az egyik legrégebben ismert zöldségféle? Kínában már 4000 évvel ezelőtt is fogyasztották, olcsó volta és az egészségre gyakorolt pozitív hatásai miatt pedig a középkorban már egyenesen a szegények orvosságának nevezték. A brokkolival, a karfiollal és a kelbimbóval rokon leveles zöldségnek sok-sok fajtája létezik (fejes káposzta, vörös káposzta, kelkáposzta) és számtalan módon elkészíthető. Így hát nincs kifogás, a káposzta jó dolog, (t)egyetek az egészségetekért!

 

1. Jobb emésztés

Rost- és víztartalma segít megakadályozni a szorulást, a savanyú káposzta pedig az egyik legegészségesebb dolog, ami csak létezik.

 

2. Fogyni is lehet vele

A magas rosttartalom mellett csészénként csak 33 kalóriát tartalmaz, zsírt viszont nem. Ezért ajánlják fogyókúrázóknak, ráadásul tele van tápanyagokkal, és a rosttartalma miatt hamar el is telít.

 

3. Csökkenti a koleszterinszintet

Rosttartalma segít megőrizni emésztőrendszerünk egészségét, valamint jótékony hatással van a koleszterinszintre, hozzájárul annak alacsonyan tartásához.

 

4. Immunerősítő

Gazdag C-vitaminban, az immunrendszerünknek a téli hónapokban különösen nagy szüksége van a vitaminpótlásra.

 

5. Segíthet a rákos megbetegedések megelőzésében

A káposzta kesernyés ízét adó szulforafán – amely egy kéntartalmú vegyület – bizonyítottan gátolja a rákos sejtek növekedését. Az antociánok pedig – amelyek a vörös káposzta színét adják – erős antioxidánsok, nem csupán csökkentik a rákos sejtek kialakulásának esélyét, hanem meg is semmisíthetik a már kialakult sejteket.

 

6. Gyulladáscsökkentő

A káposzta aminosav tartalma csökkenti az ízületi fájdalmakat és az allergiás tüneteket.

 

7. Jó az agyunknak

Különösen a vörös káposzta, amely magas K-vitamin tartalma révén segít bennünket a koncentrálásban, véd az Alzheimer-kórtól és az időskori elbutulástól.

 

8. Megelőzheti a szívbetegségeket

Közel 35-féle antioxidánst tartalmaz, amelyek csökkentik a szívbetegségek kialakulásának a kockázatát. Kalciumban és káliumban szintén bővelkedik, ezek a vérnyomásunkat szabályozzák.

 

9. Gyógyítja a fekélyeket

Gyulladáscsökkentő képességét kihasználva évszázadok óta gyógyítják káposztával a fekélyeket. Levének fogyasztása a fekélyek kialakulásának kockázatát is jelentősen csökkenti.

 

10. Tisztítja a bőrt

A szabad gyökök ráncokat és bőrelszíneződéseket egyaránt okozhatnak, az antioxidáns tartalmukkal ezeket lekötő káposztafélék tehát bőrünk fiatalságának és szépségének megőrzésében is segítenek.

 

11. Energialöketet ad

A zöldség B1-, B2- és B6-vitaminjai energiabombaként hatnak szervezetünkre.

 

12. Jó a másnaposságra

Már a római korban is használták a másnaposság enyhítésére. Magas rosttartalma segíti az alkohol felszívódását, és tisztítja, méregteleníti a szervezetet.

 

13. Csökkenti a fejfájást

Ha legközelebb migrénes fejfájásunk támad, próbáljuk ki a káposztalevélből készült nyomókötést. Ehhez zúzzunk össze pár belső levelet, hogy kenőcsöt kapjunk, tegyük gézbe, és helyezzük a homlokunkra, amíg meg nem szárad. Az is segít, ha iszunk a káposzta levéből.

 

Forrás: Farmers’ Almanac

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Reform töltött káposzta

Reform töltött káposzta

A vegán változat.
Kelkáposztás-kolbászos tart

Kelkáposztás-kolbászos tart

Vasárnapi vacsorára tökéletes
Káposztás rétesbatyu

Káposztás rétesbatyu

Karácsonykor a köret is legyen különleges!

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.