Izgalmas receptek és praktikus megoldások Pataky Pétertől és vendégeitől

Tegyünk rendet az olajok között! A pálmazsírtól az olíváig kalandoztunk

Étkezési olaj szinte minden olajos növényből, magból kinyerhető, mi most a legnépszerűbbeket gyűjtöttük össze, hogy ne álldogáljunk tanácstalanul a polcok előtt a beszerzőkörúton.

Hogy a különböző olajok miből készülnek, az elég világos, nyilván a kókuszolaj kókuszból, a napraforgóolaj meg napraforgóból. A felhasználásukat tekintve viszont érdemes figyelembe venni az egyéni jellemzőiket, nemcsak az ízük miatt, hanem a beltartalmi értékük megőrzése érdekében is. Mindezek mellett általánosságban elmondható, hogy az olajak hideg vagy meleg préselésűek, finomítottak vagy finomítatlanok. A legnagyobb beltartalmi értéke a hidegen sajtolt, finomítatlan olajoknak van, viszont pont ezeket nem érdemes hevíteni, mert hő hatására a sok jó el is tűnik belőlük. Az olaj kinyerésének módját egyébként kötelező feltüntetni a címkén, ha esetleg olyannal találkozunk, amin ez az információ nem szerepel, akkor jobban tesszük, ha a polcon hagyjuk.

Dióolaj

A dióolajról minden jó elmondható, ami a dióról. Természetesen telítetlen zsírsavakban gazdag, emellett többféle ásványi anyag és vitamin forrása is. Pusztán gasztronómiailag nézve a dióolajjal különleges, diós ízt adhatunk az ételeknek. Gyakorlati szempontból pedig, ahogy a dió, úgy az olaja is fontos húspótló a vegetáriánus táplálkozásban.

Kókuszolaj

A kókuszzsír vagy -olaj egy igazi trópusi túlélő. Állaga a hő hatására változik, így hidegben dermed (zsír), melegben folyik (olaj), mindeközben viszont nem avasodik. A másik különlegessége, hogy 190 Celsius fokig nem ég, így nem keletkeznek benne karcinogének, épp ezért tökéletes bő olajos sütésre. Mielőtt bárki édes rántott húst vizionálna, el kell mondanunk, hogy egyáltalán nem édes, inkább kellemesen semleges. Emellett alacsony a kalóriatartalma, segíti az emésztést, laurinsav-tartalma erősíti az immunrendszert, és ha mindez nem lenne elég meggyőző, akkor szólok, hogy állítólag Angelina Jolie is egy kis kanál kókuszolajjal indítja a reggelt.

Kukoricaolaj

Amerika gyermeke a kukoricaolaj, amelyet étkezési felhasználása mellett előszeretettel alkalmaznak biodízelként. Természetesen az asztalunkra nem ez a verzió kerül, de ettől még számunkra is szuper üzemanyag. Alapvetően magas E-vitamin tartalmát szokás kiemelni, ami nagyon jót tesz a bőrnek és a bőrbetegségben szenvedőknek, de a legfrissebb kutatások szerint a koleszterinszintet is hihetetlen mértékben csökkenti. Ráadásul semleges ízű, így bármilyen étel elkészíthető vele.

Lenmagolajoil_lenmag

A lenmagolajjal kapcsolatban leginkább beltartalmi értékeit szokás kiemelni, épp ezért sokszor nem is ételként, hanem étrend kiegészítőként hivatkoznak rá. Valóban egy csodaszer, kiemelkedően magas Omega-3 zsírsav tartalommal, aminek köszönhetően csökkenti a koleszterinszintet, jót tesz a szívnek, emellett csökkenti a vérsűrűséget és gyorsítja az anyagcserét. Ha csak magában fogyasztjuk, az is nagyon hasznos, de kiválóan használható salátákhoz, ahol a kesernyésségét ellensúlyozhatjuk édesebb alapanyagokkal (pl. római saláta) vagy édesebb ecetekkel.

Napraforgóolaj

A napraforgóolajnak igazságtalanul rossz a híre, pedig az olajjal nincsen semmi baj, a rántott dolgok non-stop evésével annál inkább. Egyrészt a bunda megszívja magát, tehát aránytalanul sok olajat viszünk be, másrészt a napraforgóolaj 180 °C fölött elkezd égni és rákkeltő vegyületek keletkeznek benne, amely folyamaton a többszöri felhasználás tovább ront. Bár a csomagoláson is fel van tüntetve, hogy ne hevítsük 180 °C fok fölé, a magyar háziasszonyok nem nagyon foglalkoznak ezzel. Természetesen ebből is a finomítatlan lenne a legjobb, de a boltokban zömében finomított kapható. Ezzel együtt sem kell kidobni a konyhából, és nem csak az ára miatt, hanem mert magas a telítetlen zsírsav, az E- és A-vitamin tartalma, jó hatással van a szív- és érrendszerre, és ahogy minden növényi olaj, ez is használható bőrápolásra.

Olívaolaj

Az extra szűz olíva olaj fogalom, nem véletlenül. Ez az olaj mechanikai préseléssel készül, és kizárólag az első préselésből származó olajat tartalmazza. A további préselések eredményéből születik az egyszerűen csak olívaolajként emlegetett olaj. A különbség meglátszik az áron is, de a javasolt felhasználási módot illetően is. Az extra szüzet nyersen érdemes (pl. salátával) fogyasztani, míg a másik főzéshez való. Az olívaolajról pozitív hatásáról ódákat zengnek, joggal. Jót tesz az epének, tele van telítetlen zsírsavakkal és antioxidánsokkal, aminek révén számtalan betegség megelőzhető a fogyasztásával.

Pálmazsír

A pálmazsír a világ melegebb, egzotikusabb felén igen népszerű, rendes ember ilyet mégsem vesz. A pálmazsír ugyanis az egyik legkörnyezetrombolóbb étel a világon. A pálma ültetvényekért elképesztő mennyiségű erdőt irtanak ki, ami például Indonéziában az összeomlás szélére sodorta a helyi élővilágot. Ráadásul egészségtelen is, mivel nagyon magas a telített zsírsav-tartalma.

Szójaolaj

A szójaolaj is leginkább telítetlen zsírsav és Omega 6 tartalma miatt tartozik az egészséges alapanyagok közé, mivel ezen összetevők csökkentik a koleszterinszintet és a szív- és érrendszeri betegségek előfordulási valószínűségét. A konyhai felhasználását illetően érdemes figyelembe venni, hogy finomított vagy finomítatlan olajjal van-e dolgunk? A finomítottnak ugyanis nincs markáns íze, ellentétben a finomítatlannak, így ez utóbbi használatát nem árt kikísérletezni.

Tökmagolajolajok

A tökmagolaj Ausztriából lopózott be a magyar konyhákba, pedig már a közép-amerikai indiánok is fogyasztották. A hidegen sajtolt olaj áldásos hatásai megegyeznek a tökével. Mivel olajos magról van szó, természetesen található benne, többek között, A- és E-vitamin, telítetlen zsírsavak koenzim Q 10 (ugye a ráncok ellen), de legfontosabb összetevője a delta-7 fitoszterol, ami nagyszerű hatást gyakorol a prosztatára. A napi ajánlott fogyasztási mennyisége maximum 1 evőkanál, de nem csak ezért vagy markáns íze miatt nem érdemes tökmagolajjal főzni, hanem azért sem, mert hő hatására ez a sok áldás elszáll a gőzzel.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Kincsesbánya a szőlőszemben

Kincsesbánya a szőlőszemben

A hazai borászatok 2011 óta dönthetnek szabadon arról, hogyan semmisítik meg a törkölyt. Korábban kötelezően a szeszfőzdékhez kellett leadniuk, azóta viszont takarmány vagy éppen szőlőmagolaj is készülhet belőle.
Dolce Vita Bor & Delikát, Budapest

Dolce Vita Bor & Delikát, Budapest

A több szálon futó cselekménysorozat, ahogy a jó regényben, ez esetben is éppen idejében futott össze egy pontban.

Napi ajánlatunk

Top videók