Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet

Népszerűbb a piac a fiatalok körében, mint a szupermarket?

A fiatalok inkább főznek, és szeretik a piacon beszerezni a hozzávalókat, viszont kevéssé fine dining és nem is gyorsétterem pártiak. A zöldség és gyümölcs népszerűbb, mint az édesség, és ha nem lenne a közelükben szupermarket, akkor a többségük piacra járna – derül ki a Fény Utcai Piac legfrissebb online kutatásából.
2017. March 15.

Az 500, 16 és 35 év közötti budapesti fiatal gasztronómiai szokásait vizsgálva kiderül, hogy az ifjabb korosztály szeret főzni: 71%-uk hetente többször is fakanalat ragad, 85% pedig szeretné fejleszteni a tudását. Ez ellentétes a nemzetközi trendekkel, a fejlett világban egyre inkább visszaszorul az otthoni főzés, és a gyorsan elérhető táplálkozási lehetőségek dominálnak, manapság többen néznek főzőműsorokat és instagramos ételfotókat, mint amennyien főznek. A fiatalok leginkább a nemzetközi ételeket szeretik, ezt követi a házias, majd a magyaros vonal, a fine dining és a gyorséttermi ételek viszont kevésbé népszerűek, harmada-negyede az érdeklődés irántuk, mint például a nemzetközi ételek iránt.

A legtöbben (40%), havonta 1-2 alkalommal járnak étterembe, és mindössze 2% nem szokott egyáltalán étterembe menni. Vásárlásaikat főként a szupermarketekben és a piacon intézik, de ha tehetnék, legszívesebben piacra járnának, szupermarketbe és élelmiszerláncokba viszont alig, a kisboltok és éjjel-nappal nyitva tartó boltok pedig csak 1%-os támogatottságot kaptak!

Sokak szerint az édesség és az egyéb rágcsálnivalók tarolnak, ha fiatalokról van szó, de nem: a megkérdezettek főként zöldséget és gyümölcsöt vásárolnak, majd a tej, hús és a pékáru áll a listán, mindössze minden ötödik megkérdezett vásárol csak édességet, még ruhát, elektronikai cikkeket is többen vesznek már, mint édességet. A megkérdezettek 10% vásárol csak 20.000 Ft alatt élelmiszert havonta, a fennmaradó csoportok nagyjából hasonló 30%-os arányban költenek 20-30 000 Ft, 30-40 000 Ft között és 40 000 Ft felett.

Azt is gondolnánk, hogy a fiatalok szívesen rendelik házhoz az élelmiszereket, de ezt cáfolják az adatok, 68%-uk soha nem rendel online élelmiszert.

 Trendivé vált a piac

Sokak fejében a piacok inkább az idősebb korosztályhoz kapcsolódnak, ez azonban nagyot változott az utóbbi időben. De mivel magyarázható a fiatalok látványos nyitása? Egyrészt egyre egészségtudatosabban élünk, melynek egyik alappillére a jó minőségű termékek megvásárlása, amelyeket talán a piacról tudunk a legkönnyebben beszerezni, hasonlóan az őstermelők áruihoz. A sokat emlegetett gasztroforradalom, a gasztrobloggerek népszerűsége is kedvet csinált a főzéshez, amihez az alapanyagokat szintén be lehet piacról is szerezni. A színes forgatag, a rengeteg illat, a hangulatos beszélgetések kellemes környezetet is kínálnak a vásárláshoz. Tehát míg a piac korábban az idősebb korosztály terének volt címkézve, ma már nemhogy nem ciki, de egyenesen divat. Olyannyira, hogy a megkérdezettek 95%-a jár piacra. Ezt tükrözi a Fény Utcai Piac „Ahol minden vásárlás fesztivál” szlogenje is. Az utóbbi években a Belvárosi Piac is egyfajta gasztroparadicsommá vált, nemrég Széll Tamás is standot nyitott, a biopiacokon sorban állnak a legjobb portékákért, a ritka biohúsokért, és a többi pesti és budai piac is népszerű. Békásmegyeren hamarosan 5 milliárdos piacberuházás indul, és jelzés értékű, hogy a Fény Utcai Piacon is sok a külföldi és a fiatal, mert a népszerű termékek mellett olyan különlegességeket találhatnak, amelyek máshol nem, vagy csak korlátozottan fellelhetők.

A Fény Utcai Piacra a vásárlók például havi 1-2 alkalommal térnek be, de a megkérdezettek 30%-a hetente is útba ejti, a leglelkesebbek pedig hetente 2-4 alkalommal is odalátogatnak, egyre többen közülük fiatalok. A válaszadók fontosnak tartják, hogy útba essen a piac, és széles legyen a kínálat, illetve természetesen az árak sem mellékesek. Pozitívum, ha az árusokkal közvetlen kapcsolatot tudnak kialakítani, legyen bizalmi viszony. Egy korábbi kutatás szerint a Fény Utcai Piacon az emberek 69%-ának vannak olyan árusaik, akikre esküsznek.

Úgy tűnik tehát, hogy aki manapság nem jár piacra, az csak azért nem teszi, mert nem esik neki útba…

Megosztom barátaimmal

Napi ajánlatunk

Top videók

Sonkás-bulguros töltött kaliforniai paprikák

Könnyű ebéd vagy vacsora a sütőből. A receptből az is kiderül, hogy miért érdemes elősütnöd a paprikát.

Almás rizsfelfújt

Őszi desszert, amely egy tartalmas leves után 2. fogásként is megállja a helyét.

Duplasajtos tepsis bucik

A hot dog kiflit akár így is felhasználhatod!