Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Mindent a kefirről

2018. December 4.

A boltokban megbújik a polcon a joghurtok és a tejfölök népes társaságában, pedig a kefir is legalább annyi figyelmet érdemel, mint többi rokona. Ismerjétek meg jobban ezt a finom és egészséges tejterméket!

 

Mi is pontosan a kefir?

Fermentált, azaz savanyított tejital hagyományosan tehén- vagy kecsketejből. Léteznek a joghurttal közös vonásai, ám lényegesen hígabb állagú, savanykásabb, illetve jellemzője egy bizonyos pezsgés, amelyet az erjesztés során felszabaduló szén-dioxidnak köszönhet. Előállítása során „kefirmagokat, kefirszemcséket” tesznek a tejbe, amelyek apró karfiolnak néznek ki, és élesztőből, valamint tejsavbaktériumokból állnak.

47 különböző probiotikus baktériumtörzs található a kefirben, ezzel szemben a joghurtban csak néhány fedezhető fel. Emellett élesztőgombákat, sok kalciumot, foszfort, vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. A tehén- vagy kecsketej alternatívájaként készülhet bárány-, kókusz-, rizs- vagy szójatejből is.

 

Honnan ered?

A Kaukázus környékéről származik. Létrejötte a nomád életmódot folytató pásztoroknak köszönhető, akik felfedezték, hogy a bőrflaskájukban tárolt tej idővel ugyan megerjed, de fogyasztható marad.

A szó valószínűleg török eredetű, a „keif”-re vezetik vissza, amely általános jó közérzetet jelent. Ipari mennyiségben először Oroszországban kezdték termelni az 1930-as években, majd csak ezután terjedt el Közép- és Kelet-Európában. Magyarországtól nyugatra csak az utóbbi években kezdték felfedezni.

 

Mire használhatjuk fel?

Állítólag másnaposságra kiváló orvosság…  Krémes állaga és savanykás íze jól passzol gyümölcsös turmixokhoz, illetve finom salátaöntet készíthető belőle. Ha sütés előtt kefires pácba forgatjuk a húst, sokkal puhább, omlósabb lesz a végeredmény. Alapja a borscs bizonyos verzióinak, és néhol élesztő helyettesítésére is használják.

 

Miben mutatkozik meg jótékony hatása?

Segíti az emésztést, jó hatással van az anyagcserére, alacsony kalóriatartalma révén a legtöbb diéta része lehet. A benne található probiotikumok jó szolgálatot tesznek a bélflóra regenerálódási folyamatának felgyorsításában, emellett az immunrendszert is védik. A kefir erősíti a csontokat és a fogakat, széppé varázsolja a bőrt.

 

Forrás: love FOOD

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Kefires lángos (gluténmentes)

Kefires lángos (gluténmentes)

Érdemes a tésztát akár nagyobb adagban bekeverni, 4-5 napig simán elvan a hűtőben, így bármikor lehet friss és gluténmentes lángosunk, amíg a tészta kitart.
Kefires céklakrémleves

Kefires céklakrémleves

Az egyik legegészségesebb zöldség, most kefirrel, levesben.
Kapros kínai kelsaláta

Kapros kínai kelsaláta

A kapor és a fokhagyma élettel tölti meg az unalmasnak gondolt kínai kelt. A téli hónapok leggazdaságosabb salátaféleségét mostantól így is tálalhatjuk. Szuper egészséges önálló fogás vacsorára, vagy egy szelet sült hús mellé köretnek. Németh Zsófia receptje Párizsból.

Napi ajánlatunk

Top videók