Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
A fotó illusztráció

Ha erre a 20 kérdésre igen a válaszod, akkor kajafüggő vagy

Igen, valóban függőséget okozhatnak az ételek
2017. December 16.

Az ételfüggőség nem egyenlő azzal, ha egy rosszabb délutánon betolunk egy tábla csokit. Az egyszeri dőzsölések még nem tartoznak a kajafüggőségbe, de a többszöri, rendszeres előfordulás már igen. Ez a függőség nem különb más függőségektől, ugyanolyan komolyan kell venni, mint az alkohol vagy a dohányzás okozta változatokat.

Utóbbi gondolatot, Dr. Vera Tarman, szakértő, a FoodJunkies: The TruthAboutFoodAddiction könyv írója is hangsúlyozza, továbbá hozzá teszi: „az élelmiszerkörnyezet, melyben ma élünk, elég mérgező. Maga az élelmiszeripar teszi az ételeket addiktívvá.” Szerinte, ha nem tudunk egy falatnál megállni, az nem azért van, mert gyengék lennénk, hanem olyan ételnek van kitéve, mely addiktív hajlamot vált ki belőle.

Példázatul az alkoholhoz hasonlítja a kajafüggőséget: „ugyanaz a helyzet: az egyiknél az itallal, a másiknál az étellel nem tudunk leállni.” Dr. Tarman egy 20 pontból álló kérdéssor alapján dönti el, az adott személy ételfüggő-e. Annak ellenére, hogy ezek találó kérdések, és segítenek rámutatni a problémára, az eredmény még nem tudható be orvosi diagnózisként.

1.Volt már, hogy valaha abba akartad hagyni az evést, de nem tudtad?

2.Folyamatosan az ételre és a súlyodra gondolsz?

3.Általában egyik diétáról a másikra váltasz, hiszen egyik sem sikeres?

4.Nagyobb falatozások után általában igyekszel megszabadulni a bevitt ételektől (edzéssel, hánytatással, stb.)?

5.Titokban máshogy étkezel, mint nyilvánosan?

6.Volt már, hogy egy orvos vagy egy családtag aggodalmát fejezte ki az étkezési szokásaid miatt?

7.Egyszerre hihetetlenül nagy adagot fogyasztasz?

8.A súlyproblémád amiatt van, mert egész nap falatozgatsz?

9.Azért eszel, hogy menekülj az érzelmeid elől?

10.Eszel akkor is, amikor nem vagy éhes?

11.Van, hogy csak azért hagyod ott az ételt, hogy később megehesd?

12.Van, hogy titokban eszel?

13.Böjtölsz? Vagy van, hogy szigorúan korlátozod az étkezést?

14.Volt már, hogy valaha elloptad más ételét?

15.Volt már, hogy elrejtettél némi ételt, hogy maradjon neked is elég?

16.Úgy érzed, szélsőségesen kell edzened, hogy kordában tartsd a súlyod?

17.Megszállottan számolod az elégetett és a bevitt kalóriákat?

18.Gyakran érzed magad bűnösnek, amiatt, amit ettél?

19.Arra vársz, hogy az életed elkezdődjön, miután megszabadulsz a súlyfeleslegtől?

20.Érezted már magad reménytelennek az étkezéssel kapcsolatban?

Létezik egy rövidebb, négy elemből álló kérdéssor is, melyet a DSM IV használ, hogy megallapítsa a függőséget. Ezt a listát Dr.Talman is alkalmazza a 20-as lista mellett.

1.Akkor is vágyakozol a kaja után, ha nem vagy éhes?

2.Volt már, hogy megpróbáltál tartózkodni az élelmiszerektől, de nem sikerült?

3.Volt már, hogy olyan ételt ettél, melyről tudtad, hogy ártalmas az egészségre? Még akkor is, ha épp romló tendenciát mutat az egészségi állapotod?

4.Érezted már úgy, hogy nem tudod kontrolálni az élelmiszer-bevitelt?

forrás: AddictionsUnplugged

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Így szabaduljunk meg a gyorskaja utáni vágytól

Így szabaduljunk meg a gyorskaja utáni vágytól

Ha csak egy keveset eszünk a vágyott ételből, nem csökken az étvágy...
Ezt az 5 kaját kerülni kell a keto diéta alatt

Ezt az 5 kaját kerülni kell a keto diéta alatt

A magas zsír- és alacsony szénhidráttartalmú diétában ez az öt tiltott dolog
Átfogó útmutató egy tökéletes kajanaphoz

Átfogó útmutató egy tökéletes kajanaphoz

Egy táplálkozási tanácsadó tippjei

Napi ajánlatunk

Top videók