Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: shutterstock

Fehérjepótlás növényi alapon

A vegán életmódban ezek az élelmiszerek alapvetőknek számítanak.
2018. March 31.

Annak köszönhetően, hogy manapság már egyre elterjedtebb az egészséges életmód, egyre többen táplálkoznak tudatosan is. Szinte a csapból is az folyik, hogy a legfontosabb táplálkozási szempont a magas fehérjebevitel, ugyanis azzal tudunk izmokat építeni, azzal tudunk jó formába kerülni és meg is tartani azt. Ezt az emberek automatikusan összekötik a nagy mennyiségű hús és tejtermék fogyasztással, hiszen mi más is fedezhetné még a fehérjeigényünket. Nos, a növények.

Igaz ugyan, hogy teljes értékű fehérjeforrásnak csak az állati eredetű élelmiszereket tekintjük, hiszen ezek tartalmazzák csak a szervezetünk számára szükséges összes esszenciális aminosavat, azonban az ételek és a tápanyagok megfelelő párosításával könnyedén fedezni tudjuk szükségletünket növényi eredetű élelmiszerekkel is. Nézzük, mik azok a legkiemelkedőbb növényi alapú fehérjeforrások, amelyekről sokan nem is tudnak.

Gomba

Az egyik legegyszerűbb alapanyagunk a csiperkegomba, amely szinte minden magyar konyhában megtalálható, gondoljunk csak egy finom rántottára vagy egy gombapörköltre, de számos egyéb módon is felhasználható. Érdemes is, ugyanis kiemelkedő vitamin- és ásványi anyag tartalma mellett fehérjékben is bővelkedik, 100 grammjában 6 gramm fehérje található.

Quinoa

Az álgabonának tartott dél-amerikai magfaja fontos eleme az egészségtudatos táplálkozásnak. Habár gabonaként használható, nem tartalmaz glutént, így az arra érzékenyek számára is kiváló köret, kása- vagy salátaalap lehet. Lassú felszívódású összetett szénhidráttartalma mellett 100 grammjában összesen 14 gramm fehérje található.

Csicseriborsó

A rendkívül sokoldalúan felhasználható hüvelyesről sokaknak elsőként a humusz és a falafel jut eszébe, mint közkedvelt húspótló fogások, azonban számos más étel, például pörköltök vagy akár sütemények alapja is lehet. Magas rosttartalmának köszönhetően is kiemelkedő élettani hatásokkal rendelkezik, de emellett fehérjetartalma sem elhanyagolható, hiszen 100 grammjában közel annyi fehérje található, mint azonos mennyiségű csirkemellben.

Sörélesztő pehely

Kevesen ismerik még ezt az alapanyagot, pedig sokat profitálhatunk fogyasztásából. Vegetáriánus vagy vegán étkezést folytatók számára különösen fontos, ugyanis mind a nyolcfajta B vitamint tartalmazza, amelyek közül a B12-t leginkább csak állati eredetű élelmiszerekkel vagy vitaminpótlással tudnánk fedezni. Ízre semmi köze sincs az élesztőhöz, inkább sajtos aromájú, így tökéletes helyettesítője lehet a parmezán sajtnak. 100 grammjában 43 g fehérje található.

Spenót

Sokan gyermekkori rossz emlékeknek köszönhetően nem szívesen fogyasztják ezt a szuperegészséges leveles növényt. Pedig nemcsak fontos vasforrás, de antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatása is van, és ez egyik legtöbb fehérjét tartalmazó zöld levelesünk. A közismert spenótfőzelék helyett szinte észrevétlenül elfogyasztatjuk nyersen salátába keverve, vagy gyümölcsturmixok összetevőjeként.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Hogyan tudjuk elfogadni testünket egy súlyvesztés után?

Hogyan tudjuk elfogadni testünket egy súlyvesztés után?

Habár előfordulhat, hogy egészségügyi okokból vagyunk kénytelenek fogyókúrába kezdeni, legtöbbünk mégis amiatt dönt a testsúlycsökkentés mellett, hogy elégedetebb legyen tükörképével és jól érezze magát a bőrében. De vajon a leadott kilókkal egyenes arányosan változik a testképünk is?
Együnk sok zöldséget – akár észrevétlenül!

Együnk sok zöldséget – akár észrevétlenül!

Azt szinte mindenki tudja, hogy a zöldségeknek nagyon magas a vitamin- és ásványi anyag tartalma. De azt már kevesebben, hogy magas rosttartalmuknak köszönhetően számos más előnnyel is rendelkeznek.

Napi ajánlatunk

Top videók