Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: shutterstock

Étkezzünk gluténmentesen, ha nem vagyunk érzékenyek?

Vajon mi derült ki egy kórházi kutatásból?
2017. augusztus 9.

Az amerikai lakosok durván 1%-a lisztérzékeny – ez egy olyan autoimmun betegség, mely során gyulladás és bélbetegségek alakulhatnak ki. Az ebben szenvedőknek ajánlott a gluténmentes étkezés.

Az utóbbi időben viszont többen is a gluténmentes étrend mellett döntöttek, vagy fogyási célból, vagy általános egészségügyi megfontolásból. 2013-14 között a nem lisztérzékeny amerikai lakosság 1,69%-a vonta meg étrendjéből a glutént. Viszont ez hiba. A Harvard és a Massachusetts General Hospital közös kutatásából kiderült, a szívre ártalmas, ha intoleranciában nem szenvedők megvonják maguktól a glutént.

A kutatásaik kimutatták, a teljes kiőrlésű élelmiszerek, jót tesznek a szívünknek. 100,000 embert vizsgáltak meg (férfiakat és nőket vegyesen) 1986-2010-ig. Egyiküknek sem volt szívpanasza a kutatás előtt. Négy évente ki kellett tölteniük egy tesztet az étkezési szokásaikkal kapcsolatban.

Kezdetben a kutatók nem találtak kapcsolatot a gluténfogyasztás és a szívmegbetegedés között, viszont mikor többen is az addig fogyasztott teljes kiőrlésű termékeket finomított szénhidrátokra cserélték, változásokat tapasztaltak.

„Megállapítottuk, hogy azoknál, akik a legalacsonyabb mennyiségben fogyasztanak glutént, 15%-kal valószínűbb a szívmegbetegedés kialakulása.” – magyarázta Andrew Chan, a kutatás vezetője. A gluténtartalmú, teljes kiőrlésű gabonafélék (pl.: árpa, búza, rozs) előnyösek a szív- és érrendszer számára. A gluténmentes étkezés során viszont ezeket az előnyös gabonaféléket is megvonjuk magunktól – ezzel ártunk a szívünknek.

Chan kiemelte, biztos következtetéseket nem tudnak levonni pusztán ebből az egy kutatásból, így a témában további vizsgálatokat kell végezni. Azoknak, akik nem lisztérzékeny létükre mégis óvakodnak a glutén fogyasztásától, Chan azt javasolja, étrendjükbe építsenek bele sok rostot. Gluténmentes, magas rosttartalmú élelmiszerek pl.: zab és barna rizs.

forrás: delish.com

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Jobban érzed magad a gluténmentes étkezéstől? Lehet, hogy ennek semmi köze a gluténhoz?

Jobban érzed magad a gluténmentes étkezéstől? Lehet, hogy ennek semmi köze a gluténhoz?

Vajon romba dől ez a trend? A Business Insideren találtuk ezt az érdekes cikket
Top 10 gluténmentes gabona - nem is hitted volna, hogy ilyen sok van!

Top 10 gluténmentes gabona - nem is hitted volna, hogy ilyen sok van!

Nem is gondoltad volna, hogy ennyiféle gabona létezik, ráadásul mind gluténmentes! Ismerjük, hát meg őket sorban és használjuk is a következő kenyérsütésnél!
5 sűrítési mód gluténmentes főzelékekhez

5 sűrítési mód gluténmentes főzelékekhez

A gluténmentes étrend alapszabálya, hogy tilos búzát, rozsot és árpát fogyasztani, ezért az ilyen lisztekkel történő sűrítés szóba sem jöhet. Pánikra semmi ok, ezek nélkül is isteni főzeléket lehet készíteni!

Napi ajánlatunk

Top videók