Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Az izotóniás italok előnyei

A sportitalok főként az aktív testmozgás során kiizzadt ásványi anyagokat pótolják, ezzel megelőzve többek között az izomhúzódásokat.
2018. July 10.

A rendszeres testmozgás elősegíti a fogyást, a szív egészségét, és az állóképesség javulását, viszont egy ilyen edzés során több mint egy liter folyadékot izzadhatunk ki. Habár az izzadással hűti magát a szervezetünk, rengeteg értékes ásványi anyagot veszítünk, sőt a kiszáradás veszélye is fennáll. Az izotóniás italok ezeket az elvesztett anyagokat pótolják gyorsan, segítenek megelőzni a testedzés okozta sérüléseket.

Milyen fajtájú italok vannak?

Három féle sportital létezik: izotóniás, hipotóniás, és hipertóniás (attól függően, milyen arányban tartalmaznak szénhidrátot). Az izotóniásoknak 6-8%-a szénhidrát, például glükóz, a szervezetünk kedvelt energiaforrása edzéshez. Az izotóniás italok összeállítása közelíti meg legjobban az emberi szervezet természetes folyadékegyensúlyát. Ezért lehet, hogy olyan népszerűek a sportolók közében.

Elektrolitokat tartalmaznak

Az elektrolitok olyan alapvető ásványi anyagok, amelyek segítenek fenntartani a sav-bázis egyensúlyt a szervezetünk nátrium-, kálium-, kalcium-, magnézium-, klorid-, hidrogén-karbonát-, foszfát-, és szulfátsejtjeiben. Egy régebbi kísérlet során profi bicikliseken teszteltek egy koffeintartalmú italt, egy ásványvizet, és egy izotóniás italt. Az utóbbit fogyasztó alanyok szervezete sokkal kevesebb ásványi anyagot vesztett el.

Glükóz

A szénhidrát-glikogén, amely glükózzá alakul, és a májban és az izmokban raktározódik, az elégéshez kevesebb oxigént igényel, mint a fehérje vagy a zsír. Egy kemény edzés során percenként 3-4 gramm szénhidrátot veszítünk, amely két óránál tovább tartó edzés során teljesen kimeríti a szervezetet. Hogy a testünk természetes módon pótolja az elveszett energiát, arra 24-48 óra kell. Viszont az izotóniás italokkal sokkal  hamarabb térhet vissza a szervezetünk glikogénegyensúlya.

Hidratálás

Egyértelmű választás vizet inni edzés közben, de az puffadást okozhat, sőt nem tartalmaz elektrolitokat, sem szénhidrátot. Minél magasabb egy ital szénhidráttartalma, annál lassabban ürül ki a gyomrunk. Az izotóniás italok a gyomorból a vízhez hasonló sebességgel ürülnek ki, csökkentve a vizelet-kibocsátást, elősegítve a folyadék-visszatartást, hogy ne száradjunk ki.

Állóképesség

Egy kísérlet során fiatal atlétákon tesztelték az izotóniás italokat. Azok, akik ilyet ittak, 24%-kal tovább bírták a magas intenzitású, stop-start edzéseket, mint azok, akik placebo italt ittak.

via: Livestrong

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Nem kell mindig a protein por

Nem kell mindig a protein por

Attól függ a proteinfogyasztás mértéke, hogy mi a célunk a testmozgással.
Ezért olyan népszerű a rooftop jóga

Ezért olyan népszerű a rooftop jóga

Az elmúlt évben már Budapesten is egyre gyakrabban hallhatunk a rooftop jógaként emlegetett jógairányzatról, ami tulajdonképpen nem mást jelent, mint hogy a város egy magasan fekvő pontján, gyönyörű kilátással végzik a testi-lelki jólétért felelős sportot.
5 edzésforma, melyek segítenek leadni az utolsó kilókat is

5 edzésforma, melyek segítenek leadni az utolsó kilókat is

5 nő beszél arról, mely mozgásformák segítettek nekik az álomalakjuk elérésében

Napi ajánlatunk

Top videók