Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet

5 alapanyag, amit érdemes ősszel beszerezni

Íme a Zabkásakirálynő listája
2016. October 2.

Csemegekukorica

Sokan félve fogyasztják a kukoricát magasabb szénhidráttartalma miatt, pedig érdemes kihasználni a szezonját, hiszen rengeteg jó hatással bír szervezetünkre. Az A- és C-vitamin tartalma mellett sok B1-vitamint is tartalmaz, amit boldogságvitaminként is emlegetnek, hiszen javítja kedélyállapotunkat. Jó kálium és magnéziumforrás, és emellett élelmi rosttartalmát is érdemes megemlíteni, mivel egy nagyobb cső kukorica elfogyasztásával már a napi szükségletünk 30%-át fedezni tudjuk.

A tökéletes főtt kukoricához a csöveket újraforrástól számítva 15 percig főzzük forró, de nem sós vízben. Érdemes a főzőlébe tenni a leveleket is és ezekkel együtt lefedve hagyjuk kihűlni a kukoricát, majd fogyasztás előtt sózzuk.

Sütőtök

Az őszi hónapokban szinte tömve vannak a boltok és a zöldségesek polcai sütőtökkel. Érdemes ezt és a kedvező árat kihasználni, mert nemcsak egészségmegőrző hatással bír C-vitamin, kalcium, vas, foszfor, cink és karotin tartalma miatt, de ha már megvan a baj, segít enyhíteni a megfázás, az allergia és a tüdőgyulladás tüneteit is.

Fogyaszthatjuk magában kevés fahéjjal megszórva, sósan akár húsok mellé köretként, felhasználhatjuk rizottókhoz, de nagyon finom sütőtökös pitét is készíthetünk belőle.

Padlizsán

Mint a listában felsorolt összes alapanyag, a padlizsán – vagy más néven tojásgyümölcs- is vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag zöldség, de sok fitotápanyagokat is tartalmaz, így nagyon hasznos az agyműködésre nézve. Segít a vérnyomás stabilizálásában és koleszterincsökkentő hatással is bír. Jól alkalmazható fogyókúrákban, hiszen nagyon magas a víztartalma, így kevés kalóriát tartalmaz még egy nagyobb padlizsán is.

Leginkább padlizsánkrémeket szoktunk belőle készíteni – amelynek ismert a tejfölös vagy joghurtos és a natúr változata is, de nagyon finom grillzöldség, és érdemes kipróbálni a töltött változatát is. Vágjuk félbe, a magos részét távolítsuk el, kissé sózzuk meg és fejjel lefelé fordítva hagyjuk lecsöpögni. Eközben készítsünk hozzá tölteléket valamilyen összetett szénhidrátforrásból (hajdina, köles, quinoa, stb.), zöldségekből és darált húsból. Töltsük meg vele a padlizsánt, szórjuk meg reszelt sajttal a tetejét és süssük 200°C-on kb. 25 percig.

Szilva

Rövid szezonja miatt a szilvát leginkább lekvárként vagy aszalva fogyasztjuk, az őszi hónapokban viszont roskadoznak a zöldségesek polcai a friss ropogós szilva szemektől. Fáradtságűző és frissítő hatása miatt igazán lendületesen indíthatjuk vele az új évszakot. Az egyik legjobb emésztésserkentő gyümölcsként ismert egyrészt magas rosttartalma, másrészt a benne található természetes cukor, a szorbitol miatt.

Augusztusban és szeptemberben érdemes nyersen is fogyasztani, hiszen így használhatjuk ki legjobban magas vitamintartalmát, de bátran használjuk fel süteményekhez és készítsünk belőle néhány üveg lekvárt a téli hónapokra is.

Őszibarack

Az őszibarack az egyik legnépszerűbb gyümölcs ilyenkor, nem is véletlenül. Egy finom, érett, lédús gyümölcs felér akár egy desszerttel is, főleg ha tudjuk, milyen jó hatással van szervezetünkre. Magnéziumtartalma segít megszabadulni a stressztől, nyugodt közérzetet biztosít, béta-karotin tartalma pedig a látásunk egészségéért felel A „szépítő barack” az egészségünk mellett a szépségünkre is jó hatással van. Magas cinktartalmának köszönhetően erősíti a hajat és a körmöket és az antioxidánsoknak köszönhetően hidratálja a bőrt.

A szilvához hasonlóan a barack vitamintartalmát is nyersen fogyasztva tudjuk leginkább hasznosítani, de ebből is süthetünk süteményeket, készíthetünk egy frissítő hideg krémlevest és tehetünk el belőle télire lekvárként vagy őszibarack befőttként.

 

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

A boldogító padlizsán

A boldogító padlizsán

Ilyen sokoldalúan felhasználható zöldség, mint a padlizsán, talán csak egy van, a krumpli. Ráadásul közeli rokonai is egymásnak. Körülnéztünk a családban.
10+1 édes ötlet, hogy mit csinálj a maradék sütőtökkel

10+1 édes ötlet, hogy mit csinálj a maradék sütőtökkel

Ne dobd ki a maradék sütőtököt, még akkor sem, ha csak néhány kanálnyi maradt. Meglepően sok mindent készíthetsz belőle. A házi sütőtökös lattétól kezdve, a bögrés süteményen át mindent megtalálsz ebben a receptgyűjteményben. Szükség lesz még néhány alapanyagra, de a lényeg a sütőtök!

Napi ajánlatunk

Top videók